Weerzien Nieuw-Zeeland

16 juli 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Jawel, vrijdag de 13de (!) was het eindelijk zo ver dat we bepakt en bezakt op weg zijn gegaan naar het vliegveld van Frankfurt om aan onze alweer 3de reis naar Down Under te beginnen. 14 jaar geleden rondreis in Australië en 4 jaar geleden een magnifieke reis door Nieuw-Zeeland dus nu was het tijd voor een combi van the best of both !

Na een goede nachtrust in de suite van het NH Hotel op Frankfurt AirPort, omdat we om welke reden dan ook een gratis upgrade hadden gekregen!, uitgerust begonnen aan onze reis. De eerste 12uur van Frankfurt naar S’Pore prima gezeten en onder de uitstekende zorg van Singapore Airlines, wat een geweldige maatschappij voor zo’n lange zit, echt ‘n aanrader. Het volgende stuk van 10,5uur was wat conform betreft een stukje minder maar nog steeds prima te doen. Van Singapore naar Auckland met Air New-Zealand gevlogen en uiteindelijk geheel volgens plan om 22:30uur aangekomen op Auckland AirPort waar we na 22,5uur (+2uur overstap) bij het Airjetpark hotel met ‘n koud Heineken biertje op onze hotelkamer zijn neergeploft om de aankomst in NZ te vieren.

Inmiddels met tijdsverschil van +10uur op maandagochtend 16 juli en na een hartstikke uitgebreid ontbijt in het hotel, uitgechecked en met de hotel shuttle service naar de autoverhuur gebracht. Na goede ervaringen van de vorige reis door NZ wederom gekozen voor Omega rental. Ook nu weer alles zo makkelijk en zonder problemen. De auto stond al klaar en binnen 10minuten waren we op weg (links!) met onze rental Car via neef Simon die nog steeds in Auckland woont naar Hans&Mia in Taupo. Bij Simon even gezellig een paar uurtjes bijgekletst en toen snel door naar Taupo. ‘Normaal’ zou de route van Auckland naar Taupo een uurtje of 3 hebben moeten duren maar natuurlijk konden we het weer niet laten om een toeristische (om)weg te nemen waardoor we er uiteindelijk ruim 5 uur over hebben gedaan! Wel schitterend mooie natuur onderweg gezien en ach we kijken niet op ‘n uurtje meer of minder, ‘t is tenslotte vakantie😉.

Rond 6uur eindelijk in Taupo aangekomen bij Hans&Mia, inmiddels was het al stikdonker want in NZ is het nu winter(tijd) dus de zon gaat in deze tijd van het jaar ook vroeg onder. Allerhartelijkst ontvangst door oom&tante ! Zo leuk om elkaar na 4 jaar weer in de armen te kunnen sluiten en elkaar weer te zien! Veel verhalen te vertellen, veel gelachen, uiteraard met ‘n goede borrel, kortom gezellig.

Dinsdag 22/7 zijn we vroeg op pad gegaan om bij de Huka Falls het openen van de sluizen te bekijken. Lake Taupo is een gigantisch meer van bijna 50km lang wat gevoed wordt door meer dan 20 rivieren, maar er is maar 1 rivier die voor de afwatering zorgt. Hier wordt het water dan ook met grote kracht doorheen geperst bij de Huka Falls. 3x per dag worden extra sluizen geopend om een waterkrachtcentrale van extra water te voorzien. Spectaculair gezicht om te zien hoe een hele kloof zich binnen enkele minuten met woest stromend water vult!

Hierna zijn we als echte toeristen naar een geothermisch park gegaan, ook dicht bij Taupo. Lake Taupo eigenlijk een gigantisch groot kratermeer wat nu opgevuld is met water maar daaronder is nog steeds de oorspronkelijke vulkaan actief. Overal in het gebied heb je dus geothermische activiteit, van warm water bronnen tot geisers en pruttelende moderpoelen. Het Craters of the Moon geothermisch park is dan ook een hotspot waar de hittevan de vulkaan een uitweg naar boven zoekt met stomende en rokende landschappen tot gevolg.

..de korte samenvatting van NZ wordt toch iets langer dan gedacht , dus vervolg in deel 2 !