Kuranda, artistieke vrijstaat in de jungle

31 juli 2018 - Kuranda, Australië

Vanochtend om 06:15uur liep de wekker af omdat we (en vooral ik, want Eric had er gisterochtend al gespot!) vogelbekdieren wilden gaan spotten in de kreek achter Nicks Tavern aan de overkant van de staat. We hebben ze gezien, maar ze waren zo kort aan het wateroppervlak dat het onmogelijk was om ook maar één goede scherpe foto te maken. Jammer maar helaas, we moeten het dus doen met de wazige kiekjes die we wel hebben weten te maken en de wetenschap dat we ze echt ook in het wild hebben gezien, fascinerende dieren. Voor de Trivi-spelers, Het enige eierleggend zoogdier ter wereld.

Na ons vogelbekdier-spot avontuur, weer heerlijk ons ontbijtje op de veranda in de zon gegeten bij Allumbra Pocket Cottages in het gezelschap van poes Nelly die ons op een of andere manier als favoriete gasten heeft bestempeld want ze is niet bij ons uit de buurt te slaan 😜! Tijdens het ontbijt nog even snel afscheid genomen van Sally&Marc die ook weer verder gingen met hun reis, alleen in tegengestelde richting als wij want zij waren alweer op weg richting zuiden, opweg naar Melborn. Ontbijt op, auto gepakt, uitgechecked en gaan met die banaan weer, opweg naar Cairns onze eindbestemming voor vandaag. Relatief gezien een erg kort stukje rijden, slechts 70km dus een schieteindje maar.

Omdat we hierdoor erg vroeg in Cairns zouden aankomen en we veel goede verhalen hadden gehoord en gelezen over Kuranda en met name de tocht er naartoe, besloten om daar een tussenstop te maken voor een toeristisch uitstapje. Kuranda, een kunstenaars dorp in de tropische jungle in de bergen buiten Cairns. Op een hoogte van zo’n 800meter. We hadden besloten om de echte Scenic Tour te doen, met de Sky-Rail omhoog, kabelbaan van in totaal 7,5km lengte met 2 tussenstations. De Sky-rail zweeft vaak maar enkele meters boven de boomtoppen en omdat wij een Diamond-Car hadden geboekt had onze cabine een glazen vloer waardoor we recht naar beneden konden kijken, zo op de boomtoppen en op de tropische jungle, gaaf!

Na een uurtje met tussenstops, kwamen we aan dij Kuranda. Op-en-top toeristisch, wat ‘n kermis! Het hele stadje bestaat eigenlijk uit niet meer dan een hele lange winkelstraat met alleen maar boetiekjes, eettentjes, shopjes met kunst en prullaria, kortom; welkom op de Bazaar van Beverwijk🤣! Gelukkig was er ook nog een vlindertuin helemaal aan het einde van de winkelstraat waar we ook nog even naar binnen zijn gegaan omdat ze adverteerden dat er dagelijks meer dan 2.000vlinders te zien zouden zijn uit eigen kweek. En niks aan gelogen, de vlinders vlogen je direct bij binnenkomst in de kas al om de oren! Super mooie vlinders en ook knoet grote exemplaren zaten er tussen, echt bijzonder en ook het kweekcentrum en laboratorium waren erg interessant om te bekijken. Om half4 was het alweer tijd om Kuranda achter ons te laten en de terugtocht naar beneden aan te vangen. Hiervoor hadden we tickets voor een authentieke stoomtrein geboekt, alleen de stoom was nu uit milieu oogpunt vervangen door electriciteit dus zo heel authentiek was het nu ook weer niet maar de rijtuigen waren wel origineel uit 1930. Erg mooie tocht door de jungle, door tunnels en over bruggetjes. De trein ging ook nergens echt hard (gelukkig ook maar!) dus weer tijd genoeg voor het maken van veel foto’s onderweg. Tegenover ons in de coupé zat een gezinnetje uit Rusland , waar we mee aan de praat kwamen. Ze waren 3 jaar geleden vanuit Moskou naar Sydney geëmigreerd en dit was hun eerste vakantie in hun nieuwe thuisland, erg bijzonder. Het werd niet echt duidelijk wat nu precies de reden van hun immigratie was geweest, maar ze wilden in ieder geval onder geen voorwaarde meer terug naar Rusland..

De trein liep binnen op voor ons het eindstation om kwart over 5, waar we afscheid namen van het Russisch gezinnetje want die moesten nog een halte verder. Voor ons stond er al een shuttle bus te wachten die ons van het treinstation naar de parkeerplaats bij de SkY-Rail bracht waar onze auto op het parkeerterrein stond. Met de auto slen opweg naar onze accommodatie voor vannacht, Cascade Gardens. Ging het tot nu toe verbazingwekkend soepel met het inchecken bij de verschillende hotels, nu was ik even de kleine lettertjes vergeten dat de receptie maar tot 17:00uur bemand was..en we stonden pas om kwart voor zes voor de deur. Maar ook hier doen ze in Australië niet echt moeilijk over. Gelukkig stond er ‘n noodnummer bij de deur vermeld, dus dat gedraaid en binnen ‘n half uurtje was de eigenaresse ter plaatse om ons binnen te laten.

Onderweg naar Cairns had ik al een artikel gelezen over een voortreffelijk Balinees restaurant. En raad eens wat er 2 straten bij ons vandaan zat? Het Bayleaf Balinese Restaurant ! Nou, dat was niks te veel gezegd hoor door de Lonely Planet , we hebben een fantastische Indische rijsttafel gegeten, compleet anders dan dat je in Nederland bij de Chinees krijgt. Over het algemeen veel het nog wel mee qua pittig, maar bij de soep sloegen de vlammen je uit de oren! Snel maar de soep weggespoeld met koud bier! Haha!

was weer een enerverend dagje.. trusten

1. Carmen:
    1 augustus 2018
    Nou ziet er weer super uit. Veel meegemaakt weer in 1dag. Jammer dat je de foto’s niet kunt liken ( of had ik dat al gezegd)🤪
    Hoeveel kilometers hebben jullie er al op zitten met de auto?
    Geniet nog maar hor, want nu zit de helft er wel al op.
    💋💋
  2. Eric&Robin:
    1 augustus 2018
    Maar je kunt wel commentaar bij ‘n foto geven, dus dat is ongeveer ook liken toch?😉
    We kregen de auto in Brisbane met iets meer dan 2.000km op de teller en dat hebben we al ruim verdubbeld 😜! Staat nu bijna aan 5.000km dus wij hebben er nu ongeveer 3duizend opzitten.