Rondje craterlakes en diner met Marc&Sally

30 juli 2018 - Yungaburra, Australië

Gisteravond zijn we uiteindelijk beland bij Nick’s Tavern, een Italiaans / Zwitsers restaurant, jawel ergens in een achteraf plaatsje in Noord Queensland ! Voor de verandering originele Zwitserse rösti met bratwürst en zuurkool gegeten, heerlijk! En de bediening bestond uit een hyperactieve soort van Mary Popins achtige damen, die ‘n mengelmoes van Italiaans/Engels/Duits sprak en waarvan je zou verwachten dat ze elk moment op d’r bezemsteel zou kunnen wegvliegen, zo om gelachen! 🤣

Vanochtend was Eric er al vroeg uit voor ‘n sigaretje want het hele terrein van bungalow parkje was non-smoking dus hij moet voor iedere sigaret tot aan de straat het terrein af. Australisch anti-rook beleid is erg streng want er mag bijna nergens meer gerookt worden en als je de prijs van een pakje sigaretten hoort, dan is de lol er al helemaal snel vanaf. Maar goed, omdat Eric dus toch vroeg uit bed was had hij ook meteen de camera mee genomen omdat er iets verder op aan de overkant van de straat achter Nick’s Tavern een goede kans was om in de vroege ochtend vogelbekdieren in het riviertje te spotten. Rond zonsopkomst om half7 was de beste tijd hadden ze ons gisteren verteld en verdomt als het niet waar is, hij kwam met foto’s van een rondscharrelend vogelbekdier terug !

Nadat we het gratis ontbijtje van onze accommodatie heerlijk in het ochtendzonnetje hadden genuttigd, hebben we onze rugzak weer klaargemaakt en zijn we met de auto op weg gegaan om een rondje door de omgeving van Yungaburra te maken. In de omgeving van Yungaburra zijn diverse kratermeren te vinden, overblijfselen van seismische activiteit van 6 miljoen jaar geleden. De vulkanen zijn inmiddels al lang uitgedoofd en verdwenen, maar de oude kraterpijpen waardoor ooit de lava naar boven kwam zijn er nog altijd als stille getuigen van een explosieve tijd in een ver verleden. Deze kraterpijpen staan nu geheel of gedeeltelijk vol met water, waardoor de kratermeren zijn ontstaan. Erg mooi, de een met groen achtig water en de ander weer met diep blauw. Bij het 2de kratermeer zijn we even wat langer gestopt omdat we ondertussen ook dorst hadden gekregen en daar een soort van thee-huis aan het meer stond. Met uitzicht over het schitterende kratermeer hebben we op het buitenterras onze koffies gedronken. Ondertussen kwam er ook een ouder echtpaar uit Adelaide (helemaal het zuiden van Australië ) bij ons zitten waarmee we erg gezellig over van alles en nog wat hebben zitten kletsen. Zij waren de ‘koude’ Australische winter in het zuiden ontvlucht, net zoals honderdduizenden andere Australische pensionada en voor 3maanden asn het overwinteren in het warme noorden. Zij noemden het zelf de grijze golf uit het zuiden🤣! En inderdaad, het senioren gehalte is deze dagen hoog zo om ons heen, gelukkig zijn wij er nog om het gemiddelde zwaar naar beneden te trekken, haha!

Naast de kratermeren staat de streek van Yungaburra ook bekent om 2 gigantische wurg vijgbomen, eentje vlak buiten het dorp en de andere een paar kilometer verderop vlak bij een van de kratermeren. Giga grote exemplaren van wel 20meter hoog welke met hun verstikkende wortelstelsels en takken hun oorspronkelijke gastheer volledig hebben overwoekerd en uiteindelijk verstikt. Eigenlijk nog best wel morbide ook als je het zo leest..maar ja, that’s nature.

Nadat we terug waren van onze rondrit door de omgeving van Yungaburra zijn we lekker even op het terras van de plaatselijke (lees, enige!) pub gaan zitten maar omdat daar al vrij snel de zon verdween toch maar terug naar ons bungalowtje waar we nog net wel even wat zonnestralen konden meepikken.

Van 5 tot 7 uur hadden we als extraatje bij onze boeking, happy hour ; 2uur gratis wijn en nootjes met de andere gasten van de in totaal 6 bungalowtjes. Het was daar ook waar we gisteravond Marc&Sally al hadden ontmoet, ‘n stel uit Melbourne. 2 ontzettend aardige en gezellige mensen die beide na gestrande huwelijken sinds kort bij elkaar waren gekomen terwijl ze elkaar al meer dan 10 jaar kenden en nu helemaal in love waren. Leuke gesprekken gevoerd en uiteindelijk ook met z’n 4-en voor het avondeten Yungaburra ingelopen. Nou viel het überhaupt nog helemaal niet mee om iets te vinden wat open was op maandagavond, dus we belandden gewoon weer in de pub waar we vanmiddag ook al hadden gezeten! Verassend goede maaltijden werden er geserveerd met grote schnitzels en andere lappen vlees, veel voor weinig dus. Tijdens het eten en daarna onder het genot van een paar grote potten bier veel gelachen en gekletst, kortom een leuke avond gehad.

Benieuwd wat morgen ons weer gaat brengen want dan gaan eindelijk het stadje Cairns met eigen ogen zien. De meningen die we tot nu toe hebben gehoord zijn erg verdeeld, velen vinden het niks en anderen vinden het juist helemaal geweldig. We gaan het meemaken.

1. Ben en Vera:
    30 juli 2018
    Weer 'n mooi sappig reisverslag Robin en Eric.
    Leuk dat jullie ook gezellige contacten met andere reizigers hebben en gedachten uit kunnen wisselen en gezellig samen gaan eten, plus wat drinken, 🍺🍷🍺🍷🍺🍷🍺🍷
    Groetjes van ons, 😘😘
  2. Carmen:
    30 juli 2018
    Ja leuke verslagen hoor. Ik zie het allemaal zo voor me...Eric helemaal aan het eind van de straat😊. Ik hoorde dat in Heerhugowaard ook een strenger rookbeleid komt... dat gaat nog wat worden. 😊😘. Veel plezier nog. De helft zit er inmiddels op denk ik?
    ❤️💋
  3. Carmen:
    30 juli 2018
    Waar is nou dat vogelbekdier?
  4. Ben en Vera:
    1 augustus 2018