Atherton Tableland opweg naar Yungaburra

29 juli 2018 - Atherton Plateau, Australië

Het wordt bijna als vanzelfsprekend maar ook vanochtend weer heerlijk wakker geworden met een magnifieke zonsopkomst in Cardwell. Geloof dat we goud in handen hebben met onze foto van de opkomende zon boven ‘n verse kop koffie tijdens de aankomende WordPress, al zeg ik het zelf😜!

Nadat we ons boeltje weer hadden gepakt, wat ondertussen zo routine matig gaat dat het binnen ‘n paar tellen gepiept is, afscheid genomen van Chris de eigenaar en via het tankstation van Cardwell naar het plaatselijke nummer 1 ontbijt café ViVia, wereldwijd bekend in Cardwell en omstreken! Onwijs lekkere zelf gepruttelde koffies en zelf gemaakte broodjes, heerlijk begin van de dag.

Met een volle tank op pad naar de Atherton Tablelands met als eindbestemming voor vandaag; Yungaburra. Een tochtje van nog geen 200km , maar omdat we onderweg verschillende tussenstops hadden ingepland, gingen we er eigenlijk al vanuit dat we toch zo’n 6 uur onderweg zouden zijn voordat we in Yungaburra zouden aankomen.

De eerste 100km hebben we eigenlijk in één streep afgelegd over de ons inmiddels overbekende Bruce HW1. Wederom saai en nietszeggend dus totaal ook geen behoefte om een stop te maken. Maar zodra de Atherton Tablelands in zicht kwamen en we eindelijk weer van de BHW1 af konden, werd het interessant. De Atherton Tablelands is een hoogvlakte vlak aan de kust van Noord-Oost Australië van gemiddeld zo’n 800mtr hoogte. Om de hoogvlakte ligt eigenlijk min of meer een ring van bergen die tot ruim 1.600mtr hoogte reiken. Gelukkig dat we nu in het drooge seizoen over de hoogvlakte reden want het was nu mooi droog en zonnig weer. Hoe anders schijnt het daar in het natte (zomer) seizoen te zijn als het weken achtereen mistig/ regenachtig en 100% luchtvochtigheid is. Nu dus schitterende condities voor onze eerste stop bij de Scenic Tree-Top walk. Volgens de beschrijving in de LoneleyPlanet een must do, dus wij zijn wij dan om dit in twijfel te trekken. Nou, die twijfel begon al toen we voor 2 personen bij de ingang USD50,- moesten aftikken. Vervolgens hoorden we in het park dat zo ongeveer de helft van de bezoekers Nederlands sprak en als we ergens ‘n hekel aan hebben dan is het om alleen tussen de Nederlanders te zitten op vakantie , want dan kun je net zo goed thuis blijven..

Afijn, de Tree-Top walk, we hadden ons er heel wat van voorgesteld, maar het stelde bitter weinig voor. ‘n slingerend bospad door de jungle met een ijzeren loopbrug inderdaad tussen de boomtoppen door maar nergens spectaculair en eigenlijk nikszeggend. Nadat we de hele route semi-verplicht hadden afgelegd (want we blijven toch Hollanders!) snel weer de auto in en opweg naar de volgende highlight, de Toeristische route langs het watervallen parcours van de Atherton Tablelands. 3stops bij 3x een andere waterval, eindigend bij de Millaa Millaa waterval met 18meter verval de hoogste van allemaal. Viel ons watervallen avontuur van gister in Cardwell nog zo ontzettend tegen, hier op de Atherton Tablelands was het nog vochtig genoeg om de watervallen overvloedig te laten klateren. En inderdaad de Milla Milla waterval was ‘n plaatje, echt mooi! Helaas door de bekendheid was het ook een beetje een toeristisch gebeuren en moest je bijna in de rij aansluiten voor ‘n foto.

Nadat we het hele watervallen parcours hadden afgewerkt, snel door naar Yungaburra. Nou ja snel, ..we hadden ‘n slingerend bergweggetje gevonden dat als toeristisch stond aangemerkt en het moet gezegd worden, het was ook echt mooi. Maar na de honderd-en-zoveelste bocht begon m’n maag toch te protesteren dat het even genoeg geweest was met al dat geslinger en gedraai. Dus toch maar even nog ‘n keer de auto aan de kant gezet en toevallig bij een onbekende attractie uitgestapt. Klein parkje opgezet om de enige krater in Australië, midden in het bos. Best grappig om even gezien te hebben en dat hadden we zo toch nog mooi even meegepikt.

Na deze laatste stop door naar Yungaburra waar we rond de klok van 4 binnenrolde. Korte rondgang door het dorpje leerde ons dat het een soort oud Engels cottage achting geheel is, ziet er allemaal erg leuk uit. Vanavond maar eens kijken of we hier ook een goede hap te eten kunnen krijgen.