Tongariro National Park en afscheid van Nieuw-Zeeland

20 juli 2018 - Nationaal park Tongariro, Nieuw-Zeeland

Vrijdag, alweer onze laatste volle dag in Nieuw-Zeeland. Wat vliegt de tijd toch enorm snel voorbij als je het zo ontzettend naar de zin hebt en zo veel indrukken moet verwerken van de overweldigende schoonheid van de Nieuw-Zeelandse natuur.

Vanochtend weer vroeg ontbeten en klaar gemaakt voor vertrek naar Tongariro National Park, aan de overkant van Lake Taupo, tenminste vanuit Taupo gezien en dan nog ‘n uurtje rijden de bergen in. De dag begon goed met volle zon, dus eerst even een tussenstop aan het meer gemaakt voor wat foto’s bij de toeristische spot ‘#I Love Taupo’ met de besneeuwde toppen van de bergen in Tongariro op de achtergrond.

In het park liggen de 3 hoogste bergtoppen van het Noorder-eiland waar nu in de winter volop sneeuw ligt en waar tevens het grootste skigebied van heel Nieuw-Zeeland te vinden is. Dat wilde wij natuurlijk wel even zien, zo recht uit de tropische hitte van Nederland vandaan😜. De weg naar boven doorloop je een versnelde film van gematigde bush, naar naaldwouden, bergvegetatie, alpine weides en vervolgens kale rotsen met sneeuw. Op sommige plekken uit de bergwand kwam voortdurend rook en stoom omdat alle bergen in het gebied nog steeds, zij het min of meer slapend, actieve vulkanen zijn. Er is dan ook een uitgebreid waarschuwingssysteem actief in het ski-gebied en in het National Park, voor het geval mocht het nodig zijn bij een uitbarsting dat iedereen zo snel mogelijk wordt gewaarschuwd.

Na in de sneeuw te hebben gestaan weer snel terug de berg af gereden omdat het wel erg koud begon te worden. Halverwege bij het wereldberoemde Chateau, een in victoriaanse stijl opgetrokken groot hotel uit 1929, een lekkere bak warme koffie bij de haard genomen om weer wat op te warmen.

Via een tussenstop bij een erg mooie waterval zijn we weer verder het park uitgereden en terug naar Taupo gegaan waar Mia haar niet te overtreffen Pumkin soep voor ons heeft klaargemaakt, mmmmm 😋 ben geen grote soepliefhebber maar deze moet je geproefd hebben! ‘s Avonds uiteraard weer 5 Crowns gespeeld, maar uiteindelijk toch maar op tijd gestopt omdat zaterdagochtend om 5uur onherroepelijk de wekker zou gaan voor vertrek 😢

Gepland stond 6uur vertrek, maar omdat we maar niet echt afscheid konden nemen liep het al tegen half 7 voordat we in de auto zaten en helaas Hans&Mia achter ons moesten laten in Taupo. Wat hebben we weer een ontzettend leuke en gezellige tijd gehad, bedankt ! Als afscheidscadeautje hebben we nog een spel 5 Crowns gekregen, wat we zeker nog heel wat keer zullen gaan spelen tijdens de rest van de vakantie en ook terug in Nederland. Dus bereid jullie allen voor want dit wordt de nieuwe rage op spellen gebied 😜!

Na een rit van ruim 3uur weer terug in Auckland waar we eerst nog even onze rental Car weer in moesten leveren bij Omega autoverhuur. Vervolgens terug naar het vliegveld waar we na het doorlopen van alle standaard procedures van inchecken en douane vooral weer veel hebben zitten wachten. Wachten op het vertrek van onze vlucht van Auckland naar Brisbane die ons in 4uur naar Australië brengt waar deel 2 van onze reis Down Under begint.

1. Carmen:
    22 juli 2018
    Ben benieuwd naar 5 Crowns. Op naar het volgende verhaal. Volgens mij ben je in verkeerde volgorde de verhalen aan het schrijven of niet?
    Maakt ook niet uit hoor,. Ik lees wel😜😘👍💋
  2. Eric&Robin:
    22 juli 2018
    Ja, gaan we zeker spelen als we weer terug in Nederland zijn, vinden jullie volgens mij ook ‘n leuk kaartspel! 😃
    Moest ff ‘n inhaalslag maken met de reisverslagen, maar ben nu weer bij dus vanaf nu alles weer in volgorde 😉