Brisbane, capital of the Sunshine State

22 juli 2018 - Brisbane, Australië

Gisteren alweer aangekomen in Brisbane na ‘n vlucht van 4uur vanuit Nieuw-Zeeland. Werd ook meteen duidelijk waarom we ongeboekt moesten worden want we zaten in een relatief gezien piep-klein vliegtuigje dus onze oorspronkelijke vlucht was ook gewoon lang niet vol geboekt. Maar hierdoor hadden we dus wel behoorlijk last van turbulentie tijdens het passeren van enkele tropische buien boven zee op weg van NZ naar Australië.

Nadat we geland waren en zonder problemen door de douane en border-security (ja, die van de televisie!) snel weer de huurauto op gepikt voor de aankomende 3 weken. Er stond ‘n spiksplinter nieuwe Toyota RAF 4-wheeldrive met alle toeters en bellen voor ons klaar😜, Eric dus helemaal in z’n nopjes!

Met het navigatie-systeem was het dan ook een fluitje van ‘n cent om ons hotel in Brisbane te vinden, ook al dacht ik dat ik ‘n groot hotel in het centrum geboekt had, bleek een boetiekhotelletje in een gerenoveerd Victoriaans landhuis te zijn. Maar verder niks mis mee hoor, eigen tuin met grote veranda dus heerlijk!

Restaurantjes en terrassen super dicht in de buurt, dus na inchecken zijn we meteen daar naartoe gelopen om een hapje te eten. Daarna moe van ‘n lange reisdag weer terug naar ons appartementje en direct in slaap gevallen, vandaar vandaag de samenvatting van 2 dagen Brisbane.

Vandaag vroeg opgestaan en het was heerlijk om na een week lange broeken en truien werk in NZ weer eens voor de verandering de korte broek en slippers aan te trekken! Lekker met ‘n kop koffie en thee in het zonnetje de planning voor vandaag gemaakt.

allereerst zijn we met de huurauto naar Mt. Coot-tha lookout gereden, een 278mtr hoog uitzichtpunt boven Brisbane net buiten de stad met schitterend zicht over Brisbane en omgeving. In het kader van we zijn toch in de buurt hebben we ook maar meteen het Planetarium en de Botanische tuinen van Brisbane meegepikt, erg mooi en ook nog educatief ook dus toch nog het een en ander opgestoken tijdens de vakantie😜.

Vervolgens zijn we weer de stad ingereden om Streets Beach te bekijken en het ‘oude’ stadscentrum van Brisbane. Streets Beach is het enige permanente stadsstrand midden in het centrum compleet met badmeesters ter wereld, echt super grappig. Toevallig was er ook een groot foodfestival aan de gang met veel muziek en overal tentjes met eten en drinken. We hebben zelfs een heuse Hollandse kraam gespot compleet met poffertjes, pannenkoeken en Hollandse Nieuwe haring, moet niet gekker worden! Haha! Het oude stadscentrum van Brisbane is helemaal niet zo oud als wij hier in Europa gewend zijn als je het over ‘n oud centrum hebt. Het oudste gebouw dateert uit  1846 dus dat is nog geen 2 eeuwen oud. De binnenstad van Brisbane wordt dan ook gedomineerd door hypermoderne hoogbouw. Gelukkig hebben ze ook in de binnenstad heel veel ruimte gelaten voor grote stadsparken zodat het overal toch erg groen oogt en er geheel in de Australische traditie veel ruimte is voor sport en ontspanning in de stad.

1. Ben en Vera:
    22 juli 2018
    Hoi Robin en Eric, wat fijn om te lezen dat jullie in 1 week tijd al weer zoveel gezien hebben in New Zealand en een gezellige, mooie tijd gehad hebben bij Hans en Mia, 👍🏻👍🏻👍🏻
    Nu alweer 2 dagen in Australië/Brisbane, de ski-jacks verruilt voor korte broeken met badslippers, lekker weer in de zon, net als wij, ☀️☀️☀️☀️🍺🍺🍺
    Wij lezen jullie reisblogs met veel plezier, compliment voor Robin, die als 'n ware reisverslaggever de hele reis op papier weet te zetten, ook nog met mooie foto's erbij, gemaakt door Eric en Robin, 📸📸📸
    Wij wensen jullie nog hele fijne, mooie weken in Australië en kijken weer uit naar het volgende Reisblog.
    Groetjes en 'n dikke knuffel van ons,
    😘😘😘🤗🤗🤗🍺🍺🍺🍺