Whale-watching Hervey Bay

24 juli 2018 - Hervey Bay, Australië

Vanochtend liep de wekker al vroeg af, om half 7 om precies te zien want er stond voor vandaag whale watching op het programma. Snel ‘n kop koffie en wat boterhammen naar binnen gewerkt en wat foto’s van het strand aan de overkant van ons appartementos gemaakt want daar was het gisteravond al te donker voor geworden. Onder luid geschreeuw van een zwerm bonte papegaaien en spierwitte kaketoes een paar mooie kiekjes weten te schieten van het strand en de opkomende zon.

Vervolgens de koffers weer ingepakt, alles in de auto gelegd en om iets voor achten werden we volgens afspraak voor ons appartement opgepikt door de toeroperator met ‘n shuttle busje wat ons naar de haven van Hervey Bay bracht. Kon echt merken dat het seizoen nog niet echt begonnen was want zat het busje al maar half vol, de boot was nog niet voor ‘n kwart gevuld dus heerlijk veel ruimte om van boven naar beneden over de dekken te slenteren en de beste plekjes te bemachtigen om foto’s te scoren. Want foto’s zouden er gemaakt gaan worden, en veel ook! Vanaf half juli tot medio september komen grote groepen walvissen tijdens hun jaarlijkse migratie van de warme wateren in het noorden bij de evenaar naar Hervey Bay om daar een tijdje uit te rusten voordat ze verder trekken naar de koudere wateren van Antartica. Velen hebben er jonge kalfjes bij die zijn geboren in het warme water bij de evenaar en die redden het gewoon weg niet in een keer naar Antartica , dus ze moeten wel een paar dagen rust houden.

Omdat het migratie seizoen pas 2 weken oud was, waren er nu nog relatief weinig walvissen voor de kust van Hervey Bay te vinden, ‘slechts’ enkele 10-tallen 😜 maar dit aantal loopt de aankomende weken snel op naar honderden nieuwkomers per dag! Helaas hadden we niet de tijd om hierop te wachten, dus we hebben de camera maar flink losgelaten op de groep van ongeveer 10 bultruggen die nieuwsgierig tot vlak aan onze boot kwamen. Zo ontzettend geweldig mooie ervaring , vooral toen de motor van de boot uitging en de bultruggen echt tot bijna tegen de boot aan kwamen en puur uit speelsheid allerlei acrobatische toeren uit begonnen te halen. Schijnbaar vinden bultruggen het heerlijk om op hun rug te zwemmen en een beetje te dobberen.

Nadat we om 1uur weer met de boot de haven in waren gevaren en met de shuttle bus terug naar ons appartement gebracht waar onze huurauto nog stond, hebben we vlug wat broodjes voor onderweg ingeslagen, auto afgetankt en snel op weg naar Yeppoon.  Yeppoon, kustplaatsje aan de Coral Sea, weer ruim 5 en ‘n half uur rijden naar het noorden. Het was dan ook al stikke donker voordat we eindelijk tegen half8 konden inchecken bij Blossom, een alleraardigste damen van in de zeventig die al 40 jaar huisjes aan het strand verhuurd. De huisjes zijn net als Blossom van ver uit de vorige eeuw en sterk gedateerd maar het uitzicht waar we vanochtend mee wakker werden is onbeschrijflijk mooi! Met recht een Room with a view, onder de kokosnootpalmen aan het strand, ik zeg, we plakken er nog ‘n paar weken aan vast!

1. Bart:
    25 juli 2018
    Hoi jongelui, geweldig die foto,s van de walvissen, (wil ik ook) en idd krijg je de neiging om er een paar weken aan te plakken.
    gr. bart
  2. Eric&Robin:
    25 juli 2018
    Hi Bart, haha! Gelukkig zijn we pas net begonnen aan onze roadtrip door Australië dus we hebben nog ruim 2 weken om naar uit te kijken! 😃
    Morgen voor het eerst snorkelen op het Rif, zeer benieuwd !
  3. Carmen:
    26 juli 2018
    Ziet er weer heerlijk uit. En zit helemaal in het reisverslag😊. Benieuwd naar het snorkelen💋