En we hadden het weer voor elkaar.. 🚙💨🫣😱

10 januari 2024 - Ojochal, Costa Rica

De ochtend begon met het zorgvuldig checken van Eric z’n oog. Zag er gelukkig weer bijna normaal uit dus nadat hij het goed had schoongespoeld, nieuwe lens erin en op naar het ontbijt. Alweer ons laatste ontbijtje bij Lettika&Gijs op de veranda van hun wonderschone B&B aan het strand van Matapalo. Half8 is spitsuur aan het ontbijt zoals we al vaker hebben ondervonden tijdens deze reis dus vanochtend was daarop geen uitzondering. Van alle 5 2-persoonskamers zat iedereen tegelijk aan de ontbijttafel, dus een gezellige boel zo ‘s ochtendsvroeg. Beetje jammer dat Lettika ‘s ochtends een ochtendhumeur heeft dus die liep er quasi enthousiast tussendoor om ons ontbijt en de koffie uit te serveren 😜. Wat hadden we allemaal aan tafel zitten? Ouder echtpaar uit Zwitserland die de hele wereld al hadden gezien zo bleek uit hun geanimeerde verhalen. Stel uit Louisiana die de verwoestende orkaan Katrina had meegemaakt en daar een indrukwekkend relaas over vertelde. Verder nog een wat ouder stel ook uit de USA maar dan helemaal uit het noorden boven NY tegen de grens met Canada. Zij waren de onbetwiste recordhouders van vandaag met 7x op de teller dat ze de B&B van Lettika&Gijs aandeden! De koude winter thuis ontvlucht en op bezoek bij zoon en schoondochter in een plaatsje vlakbij. Als laatste zat er ook nog een Belgisch echtpaar wat zich verder met niemand bemoeide en ook apart van de rest ging zitten dus die kwamen duidelijk voor de rust en natuur maar niet voor de gezelligheid 😉

Ontbijt verliep dus uitermate gezellig, veel verhalen over en weer en mooie ervaringen uitgewisseld. Na het ontbijt was het zaak om uit te checken en na een hartelijk afscheid van Lettika die gelukkig alweer (na een paar bakken sterke koffie) van haar ochtendhumeur was verlost, de auto in en terug naar highway 34. Eindbestemming voor vandaag, Ojochal wie kent het niet?!😜 Linea recta over de snelweg een schieteindje van net iets meer dan 50kilometer. Maar omdat we pas vanaf 15:00uur mochten inchecken leek het ons een goed plan om een kleine de-tour in te bouwen. Mooie route uitgestippeld via het binnenland door de bergen langs verschillende watervallen en een soort van flora/fauna natuurpark wat met een 5.0 (uit 5.0!) zeer hoog werd gewaardeerd op internet.

IMG_2136

IMG_2137
Het eerste stuk over de snelweg en vervolgens de route 243 ging fantastisch, we gingen als een speer en begonnen ons al zorgen te maken dat we straks nog veel te vroeg bij ons hotelletje in Ojochal zouden aankomen.. Nou, we hadden ons hierover geen zorgen hoeven maken. Zodra we namelijk van de route 243 afdraaiden was het feest afgelopen en vanaf dat moment waren we weer op de gravel en puinbanen aanbeland. Om herhaling van de dag voor kerst te voorkomen met elkaar heel snel de afspraak gemaakt dat als het onverantwoord zou worden we onmiddellijk rechtsomkeer zouden maken ongeacht hoe ver we ook al gevorderd waren. Zo gezegd zo gedaan. Het ging prima, de puinbaan was prima te berijden met onze rental car en zolang de weg omhoog liep was er helemaal geen centje pijn. De moeilijkheid kwam echter toen na continu stijgen, onherroepelijk de daling ook weer moest worden ingezet. Met een shitty automaat van ‘n huurauto zonder vermogen was het zelfs voor Eric weer een hele toer om de auto in bedwang te houden onderweg naar beneden want je kunt gewoon niet op de versnelling remmen. Uiteindelijk hebben we over onze de-tour ruim 4uur gedaan dus we rolden net iets na drieën de parkeerplaats bij Alma de Ojochal op. Onderweg waren we wel inderdaad een aantal schitterende watervallen tegengekomen maar het geroemde eco-parkje hebben we in geen velden of wegen kunnen bekennen! En we kunnen het ook onmogelijk gemist hebben want met een snelheid van 15km per uur zie zelfs ik niks over het hoofd onderweg als designated navigator🤓

Goed, kwart over drie kwamen we dus moe en bezweet aan bij ons hotel, 5 minuten later hadden we ingecheckt en de sleutel van onze kamer en weer 5minuten later lagen we in het zwembad te dobberen! Was weer een heerlijke beloning na een lange enerverende rit in de auto.

45504032_UnknownIMG_209145504288_Unknown
Ons hotel en dus ook onze kamer, gesitueerd boven op een heuvel met magnifiek uitzicht over de grote oceaan. Ook hier werden we dus weer getrakteerd op een mooie zonsondergang. Zal ondertussen knap vervelend worden voor de trouwe lezer maar wij krijgen er geen genoeg van dus hoppa, hier toch nog weer een paar kiekjes om het af te leren😜

1. Emma & Lieke:
    10 januari 2024
    Oops.. you did it again!😂
  2. Carmen:
    10 januari 2024
    Nee hoor. Foto’s gaan nog niet vervelen. De verhalen ook nog niet 💋. Leest lekker weg! Geniet nog van de laatste paar dagen 🥰
  3. Bertiene:
    10 januari 2024
    Weer een mooie avontuurlijke rit!! Xx