Relaxe dag in Matapalo 😎☀️🌴

9 januari 2024 - Matapalo, Costa Rica

En inderdaad, vanochtend ruim voor de wekker wakker door het gebulder van de beukende golven op de kust nog geen 100meter van ons appartementje. Dus om half zeven liepen wij het strand al weer op. Heerlijk met het ochtendzonnetje, nog de relatieve koelte van de nacht en geen levende ziel verder op het strand zover als we konden zien! Ik kan me zo voorstellen dat Columbus precies hetzelfde kust tafereel door zijn verrekijker zag alleen dan uiteraard aan de oostkust toen hij in 1502 voet aan land zette in Costa Rica. Grappig feitje is trouwens dat Columbus dacht dat er veel minerale rijkdommen te vinden zouden zijn in Costa Rica dus hij gaf het land dat hij net ontdekt had de naam ‘rijke kust’ ofwel in het Spaans ‘Costa Rica’. Dus dankzij Christoper Columbus is Costa Rica aan zijn huidige naam gekomen.

45502160_Unknown45502880_Unknown45502448_Unknown
We hadden voor vandaag eigenlijk het plan om een tripje te maken naar de Nauyaca watervallen, zo’n half uurtje ten zuiden van Matapalo. Maar sinds gisteravond kreeg Eric erg last van z’n linkeroog. In Nederland heeft hij ook wel eens dat er door de lens een klein sneetje in het oog ontstaat. Meestal is het dan een kwestie van de lens snel uit en een paar dagen laten herstellen voordat hij weer een nieuwe lens in kan doen en heeft hij er verder weinig last van. Maar hier in Costa Rica waarschijnlijk door de warmte begon dat oog te irriteren en zat binnen no time half dicht dus even een heftige reactie. Uiteraard onze plannen aangepast voor vandaag zodat Eric zijn oog goed rust kon geven. Hij heeft na het ontbijt lekker een paar uur in de hangmat voor ons appartementje liggen slapen terwijl ik opnieuw het strand en de palmbomen ben gaan fotograferen om jullie tot vervelens toe mee te spammen😜. Tegen de middag zag het oog er gelukkig al weer een heel stuk beter uit zodat hij met zonnebril ook nog even lekker in en naast het zwembad heeft kunnen genieten.

45502688_Unknown45502736_Unknown45502848_Unknown

En genieten was het! Watertemperatuur 30graden wees de thermometer aan die Lettika desgevraagd in het zwembad had gehangen omdat we niet konden geloven dat het water zo warm was zonder actieve zwembadverwarming. Sterker nog, we kregen te horen dat het zwembad juist ‘s nachts op spoelen stond om het water af te koelen.
Lettika&Gijs, het Nederlandse echtpaar dat in 2014 de stap heeft gezet om definitief naar Costa Rica te emigreren. Dit nadat ze in de jaren daarvoor vanaf het jaar 2000 heel midden Amerika en het noorden van Zuid-Amerika hadden doorkruist, opzoek naar een geschikte locatie om te gaan wonen en een B&B te beginnen want dat was de droom. Moesten wel lachen want Lettika vertelde dat ze, toen ze nog in Nederland woonde 11maanden per jaar de verwarming vol aan hadden staan omdat ze allebei van die koukleumen waren! Belangrijkste eis was dus een permanent warm land en vereiste nummer 2 was dat Lettika graag ergens wilde wonen waar ze apen in de tuin zou hebben. Nou ik kan zeggen, 2x ✅
Gezellig een tijd met Lettika gekletst aan de rand van het zwembad en vervolgens ook nog even met Gijs maar die had niet zo heel veel tijd want hij was tussen de gastenwissel door snel van allerlei klusjes aan het doen in en rond de B&B. Gistermiddag toen wij aankwamen was het fullhouse maar op een of andere manier was het vanmiddag heerlijk rustig op de B&B dus we hadden het zwembad voor ons zelf. Lettika was nog niet vertrokken of onze super vrolijke Teddy de huismeester kwam alweer zingend en lachend aan. Hij was druk bezig met het schoonmaken van de appartementen maar omdat wij vanmiddag de enige gasten waren waar hij tegenaan kon lullen, liet hij geen mogelijkheid onbenut om iedere keer even bij ons langs te komen  met een grapje en om te vragen of alles OK was en of hij echt niks voor ons kon betekenen. Met zijn niet te missen Caribean roots, chill vibes en zijn boomlange verschijning was Teddy bijna een karakter uit zo’n serie als Death in Paradise.

Aan het einde van de middag kwamen de eerste nieuwe gasten weer aan dus was het gedaan met ons alleenrecht op het zwembad. Het ging ondertussen gelukkig steeds beter met Eric z’n oog dus we wilden er toch nog even uitlopen. En waar ga je dan naartoe hier..? Exact , straat over en tussen de kokosnoot palmen door naar het strand! We zijn via het strand naar een barretje gewandeld, zo’n kilometer verderop. Echt een bar voor de lokale Costa Ricaan. Goed en goedkoop eten en koude cervezas dus daar houden wij Hollanders van 😜 Paar biertjes gedronken en vervolgens ook meteen een hapje gegeten. Een tafeltje naast ons zat een jong stelletje van ik schat halverwege 20. Rugzakken bij zich, schoenen uit aan tafel dus echt het type, backpackers tijdens een tussenjaar of sabbatical. Komt de jongen opeens naar ons toe en vraagt op wij Zwitsers zijn. Ze hadden ons zitten afluisteren en dachten dat we Duits/Zwitsers praatten 😂 Zelf kwamen ze zo te horen uit Beieren of Oostenrijk. Nou nee dus, geen Zwitsers. Maar of we dan toevallig met de auto waren want ze waren op zoek naar een taxi die ze terug naar hun hostel kon brengen. Ze hadden geprobeerd om een Uber te bellen maar er was geen taxi in de buurt te vinden. Nee, dat hadden wij ook wel kunnen vertellen want Matapalo is nou niet bepaald een bruisende metropool en ligt nogal afgelegen, zelfs voor Costa Ricaanse begrippen dus zou ook niet weten waar die Uber taxi dan helemaal vandaan had moeten komen🤣 Gelukkig schoten de dames achter de bar te hulp dus werd er een, neem aan bevriende ‘taxi’ gecharterd die ze voor weinig wilde wegbrengen. Het woord taxi werd nogal een rekbaar begrip want het stelletje kon plaatsnemen op de achterbank van een of andere fort escort uit het jaar kruik, vol met deuken en zonder voorbumper!  Maar goed het ding reed en onze backpackers waren ermee geholpen.

Toch nog best weer een heel verhaal geworden voor een relaxe dag. Hopelijk is Eric zijn oog morgen weer helemaal hersteld zodat we onze reis verder kunnen vervolgen richting het zuiden. Voor nu is het snaveltjes dicht en oogjes toe, buenas notces!