Met 🐊-Jason Crocodile tours over de Rio Tarcoles

7 januari 2024 - Tarcoles, Costa Rica

Maak kennis met Jason, anders dan de naam doet vermoeden een volbloed Costa Ricaan die voor de toeristen en z’n crocodile business een Amerikaanse naam heeft aangenomen omdat dat gewoon makkelijker bekt. We hadden hem via internet gevonden omdat hij de enige 5-ster review aanbieder was tussen de tientallen andere croco safari’s in Tarcoles dus die moesten we hebben!

Na een kort ritje vanaf ons appartement in Capulín over de beroemde crocodile bridge, kwamen we aan bij de afgesproken ontmoetingsplek op de oever van de rivier de Rio Tarcoles. Jason stond ons al op te wachten, of we nog even 10 minuten geduld hadden want de andere mede tourgenoten zouden zo komen. Bleek dat we stonden te wachten op broer en zus beide van rond begin 30 uit Italië en daarmee was ook meteen ons gezelschap compleet! Dus met onze mega groep gingen we aan boord van de fameuze 🐊-Jason crocodile tour, aldus volgens de eigen woorden van onze Jason. Hij wist zichzelf goed te verkopen en binnen een paar minuten wisten we al dat hij reportages had gemaakt voor National Geographic, Discovery channel de BBC en zelfs een Duitse zender had onze Jason weten te vinden voor een reportage, we zaten dus zowaar bij de heuse opvolger van Steve Irwin aan boord 🤪

En eerlijk is eerlijk, hij maakte er ook echt een show van. Ondanks ons niet bepaald heel grote gezelschap deed hij net alsof de boot helemaal vol zat en hij voor een groot publiek stond op te treden. Met groot enthousiasme vertelde hij over de flora en fauna waar onze boot aan voorbij ging op de Rio Tarcoles. Hij wist er echt veel vanaf maar na 23 jaar onafgebroken op het water en bezig in de toeristen industrie is dat natuurlijk ook niet heel verassend. Alles kwam in rap tempo voorbij van de pelikanen en visarends vlak aan de kust waar de Rio Tarcoles uitmond in zee, tot aan het uiteindelijke hoogtepunt, de korokodillen waar Jason z’n hele tour omheen had opgebouwd. Ik had al een foto op internet voorbij zien komen dat ie bovenop de rug van een krokodil zat maar had niet echt verwacht dat hij ook zo gek zou zijn om de boot uit te klimmen tijdens onze tour.., nou check de filmpjes zou ik zeggen 🐊😱🫣

45501024_Unknown45501120_Unknown

45500352_Unknown
Echt gek die gast maar daardoor krijg je als toerist wel een unieke ervaring om nooit meer te vergeten. Zolang het allemaal goed gaat dan tenminste wamt anders is het ook zo over en uit voor heldhaftige Jason net zoals zijn illustere voorganger..

Wij zelf hebben iets minder heldhaftig foto’s gemaakt vanuit de boot maar de spanning was er niet minder om als je bedenkt dat je op nog geen halve meter afstand met je bootje naast een krokodil ligt van ruim 5 meter die met de slag van z’n staart een volwassen koe kan doden, laat staan wat ie met z’n bek allemaal kan aanrichten..

Nadat zowel wij als de Italiaanse broer en zus de nodige foto’s en selfies hadden gemaakt van en met de krokodillen was het helaas alweer tijd om terug te varen naar het beginpunt. De 2uur durende tour was een groot succes met bijzondere dank aan onze showman Jason die op onevenaarbare wijze ons had vermaakt en voorzien van honderden kleine feitjes en weetjes dus we hebben er onderweg nog wat van opgestoken ook!

Na een hartelijk afscheid en belofte dat we vooral een hele goede review op TripAdvisor zouden plaatsen 😜 zijn Eric en ik nog even op de terugweg naar ons appartement gestopt bij het nationaal park Carara waar we toch langs kwamen. Werd door Jason aangeprezen als een mooi regenwoud park met grote kans op het spotten van toekans en ara’s dus met die aanbeveling op zak wij naar het park. Bij de ingang werd al meteen de eerste toekan gespot dus dat beloofde wat! Ook rende de leguanen achter elkaar aan over de parkeerplaats dus de natuur kwam je letterlijk tegemoet.

Snel het park in voor een wandeling van een kleine 4km door het regenwoud. Ok, we hebben wel meer dieren gespot dan in alle voorgaande parken bij elkaar maar we kwamen ook hier niet veel verder dan een schamele score van 3 van die soort grote cavia’s, tientallen op bruine waterhoen lijkende loopvogels en ‘n verdwaald wildzwijn. De gespotte toekan bij de ingang was dus achteraf ook meteen het hoogtepunt van ons bezoek aan het park Carara. Maar ondanks het gebrek aan wild in het bos was het regenwoud waar we doorheen liepen zonder meer weer schitterend en overweldigend dus we hebben gewoon een mooie middag gehad. En met 33graden en hoge luchtvochtigheid ook weer heel wat kilootjes eraf gezweet want dat gaat hier bijna vanzelf, hoef je weinig inspannends voor te doen 😉 De hoogste tijd om onze vocht tekorten weer snel aan te vullen, de koude biertjes roepen ons al vanuit de ijskast dus een dikke proost op alweer een geslaagde dag!

1. Ben en Vera:
    7 januari 2024
    Dat was weer een prachtige dag Robin en Eric, een om nooit te vergeten, 🐊
  2. Emma & Lieke:
    7 januari 2024
    Hahah, die roepende biertjes kennen we!
  3. Eric&Robin:
    8 januari 2024
    Haha😂 ja erg hier hè?! Wij zijn al helemaal verslingerd aan de cervezas Imperial 🍻😜