Close-encounter met Australisch wildlife opweg naar Cardwell

27 juli 2018 - Cardwell, Australië

Na de geweldige excursie van gisteren was het vandaag al weer op tijd de koffers inpakken en wegwezen want er stond weer een lange reisdag op het programma voor vandaag. De uitgestippelde route voert ons grotendeels weer via BHW1 ofwel de Bruce High Way-1 verder naar het noorden, voorbij Townsville tot aan Cardwell. Een tocht van ruim 450km waar we met enkele kleine tussenstops ‘n uur of 6 voor nodig denken te hebben.

Op aanraden van de hyper-enthousiaste Sarah-1 van gisteren zijn we vrijwel direct na het verlaten van Airlie Beach afgeslagen naar Hideaway Bay. Zoals de naam uiteraard al doet vermoeden een erg afgelegen Bay met mooie stranden volgens de locals, dus zeker een aanrader voor ons touristen😉. We zijn er niet zeker van of we ook op het strand zijn beland wat bedoeld werd, want de weg en benamingen hielden op ‘n gegeven moment compleet op dus we zijn op goed geluk maar het mooiste strand opgegaan dat we konden vinden! En niks te veel gezegd hoor, het was er prachtig en super rustig. Op ‘n eenzame lokale visser na was het strand compleet verlaten. Nadat we even een praatje met de visser hadden gemaakt en hem een goede vangst hadden toegewenst, zijn we weer verder gegaan, terug naar HW1, verder naar Cardwell.

Halverwege de rit passeerden we Townsville, onze eindbestemming over 2 weken, maar nu dus enkel een grote stad die we passeren op doorreis. Townsville is de laatste grote stad van Australië die je passeert op weg naar het Noorden, want Cairns verder noordwaarts heeft wel de naam maar is in vergelijking met Townsville maar ‘n boerengehucht.

Iets ten noorden van Townsville liggen enkele Nationale parken en gebergtes tot ‘n 1.000mtr hoogte. Mooi groen en de bush vegetatie die we al dagen lang langs de kant van de weg hebben gezien, begint nu echt plaats te maken voor tropische bossen. Bij de afslag van de Jourama Falls zijn we even van de weg af geslagen het National Park in omdat we toch nodig even de benen moesten strekken en het rijden gewoon ook even zat waren. Was nog een behoorlijk eindje rijden en de route er naartoe ging zelfs door 2 kleine wadi’s waar we een riviertje over moesten steken door een paar centimeter water.  Maar ach, met die super de luxe 4WD rentalcar van ons was dat natuurlijk geen enkel probleem! Meteen met het parkeren van de auto werden we opgewacht door een of andere Australische boskalkoen die nieuwschierig om de auto heen liep. Het duurde niet lang of er kwamen er steeds meer uit het struikgewas te vooerschijn, echt grappig. Na de slippers voor de wandelschoenen te hebben verruild, de klim naar boven aangevangen want uiteraard lag het uitzichtpunt op de waterval op behoorlijke hoogte, te bereiken na een klim van een half uur over rotsen, door de rivierbedding en tropische jungle. Ontzettend mooi maar best vermoeiend ondanks dat wij natuurlijk zeeeeer ervaren klimmers zijn, not! 🤣

We hadden het kunnen weten want wat verwacht je in het droge seizoen, dus de waterval viel tegen. Gelukkig kwamen we onderweg in een poel nog wel een hele familie schildpad tegen die zodra we stil langs de kant gingen zitten met z’n 5-en naar ons toe kwamen om ons eens goed te bekijken.

Na deze laatste stop het laatste stuk van nog geen uur verder door gereden naar Cardwell. Vijf minuten voor aankomst ging opeens de telefoon, de eigenaar van de accommodatie wilde informeren hoe het er voorstond en of we er al bijna waren want dan kon ie het loket sluiten, nou met 5minuten dan , dus dat was geen enkel probleem. Bij ons onderkomen voor de aankomende 2 nachten aangekomen, erg hartelijk ontvangen door het eigenaars echtpaar. Leuke , vriendelijke mensen met allerlei tips en info waarvan het belangrijkste voor ons was waar vanavond lekker te eten want we rammelden ondertussen van de honger na die lange reisdag. Minder leuk nieuws was dat er ons met klem werd verzocht om absoluut niet de zee voor ons appartement in te gaan want er waren krokodillen actief en vanochtend was er ‘n haai gesignaleerd vlak aan het strand!🐊🦈😱 Lekker dan, hebben wij weer. Zitten we zo ongeveer met ons appartementos op een super mooi strand aan zee, mogen we er niet in! Nou ja, we maken morgen maar gebruik van het zwembad, wel zo veilig. Nu lekker slapen want het was een lange vermoeiende dag en de ogen beginnen langzaam dicht te vallen..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl