Veliz Navidad!

26 december 2023 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Veliz Navidad, ofwel fijne Kerst allemaal zoals ze hier in Costa Rica zeggen.

Na de stressvolle momenten van gister kon het contrast met vandaag, eerste kerstdag niet groter zijn. We hadden ons op voorhand al voorgenomen om er vandaag een super relaxe-dag van te gaan maken, nou da’s aardig gelukt kan ik je zeggen!
omdat we nog elke ochtend voor het licht wakker worden ivm tijdsverschil met Nederland, weer vroeg opgestaan en we waren nog maar net uit bed of er begint toch een kabaal in de bomen boven ons huisje, hele familie brulaap was schijnbaar ook wakker geworden en begon elkaar op niet te misstane wijze te begroeten voor de ochtend! Ons huisje staat op een soort van jungle resort achtig park dus temidden van de woudreuzen en palmen dus in de bomen tientalle meters boven ons zat familie aap het ochtendnieuws door te spreken alsof het een lieve lust was🤣 Jammer dat we nog geen goede foto’s hebben kunnen maken maar die volgen ongetwijfeld nog snel.

Nadat we familie brulaap een tijdje hadden gadegeslagen, zijn we snel doorgelopen naar het strand, net op tijd om om 05:45uur de schitterende zonsopkomst boven de Caribische zee te zien, fantastisch! Tsja, en wat doe je dan verder de hele dag op eerste kerstdag in een tropisch jungle resort in Costa Rica? Juist, helemaal niks, lekker Mañana Mañana relaxed. Op ons gemakje ontbeten, vervolgens nog even in Puerto Viejo de auto afgetankt voor de lange reisdag van morgen, Costa Ricaanse Colones gepind en snel terug naar het zwembad om de rest van de middag daar heerlijk lekker relaxed op ons ligbedje met een koud biertje te vertoeven. 32graden, het zonnetje de hele dag aan de hemel op een ligbed onder een palmboom aan het zwembad, wat kan ‘n mens nog meer verlangen op eerste kerstdag om z’n dag door te komen?!🤩

’s Avonds zijn we er nog even op uitgelopen om aan het strand in een echt traditioneel Costa Ricaans restaurantje wat te eten. Geweldig! Er sprong daareven of ander blij ei rond, jonge Costa Ricaanse dame die 3 woorden Engels sprak maar super aardig en behulpzaam was. Heerlijk typisch lokaal eten op, Caribean kip met uiteraard de rijst met zware bonen waar je hier mee dood gegooid word. Je moet wel op tijd aan het avondeten beginnen hier want eigenlijk meteen met zonsopgang dus zo tussen 5 en 6 wordt er gegeten en de restaurants sluiten ook meteen een paar uur daarna dus om 8uur hoef je nergens meer aan te komen want dan is alles allang gesloten.

Voor nu gaan we ons zo weer klaarmaken voor het ontbijt en dan hebben we vandaag verder een lange reisdag voor de boeg. We rijden praktisch van het zuiden van Costa Rica helemaal naar het noorden, tegen de grens met Nicaragua waar we vanavond een overnachting aan de rivier ook weer midden in de natuur hebben geboekt. Zeer benieuwd wat voor een mooie dingen we daar weer gaan zien en beleven.