Mistico hanging bridges park Arenal

1 januari 2024 - San Ramón, Costa Rica

Wat ga je doen op de laatste dag van het jaar?
Tsja, normaal gesproken in Nederland zou die vraag makkelijk te beantwoorden zijn met oliebollen halen, champagne koud zetten en alles klaarmaken voor ‘n gezellig avondje totdat de klok 12 slaat. Maar wat ga je hier doen op de laatste dag van het jaar, temidden van de jungle in Costa Rica? Gelukkig hadden onze gastheren van de eco lodge daar een antwoord op. Luis en Giovanni, anders dan de naam doet vermoeden beide volbloed Costa Ricaans en uitbaters in hart en nieren! Met zoveel passie en enthousiasme hebben we zelden mensen hun toko zien runnen. Goed, behalve dat Giovanni een uitmuntende keukenprins is die de meest heerlijke gerechten op tafel tovert, konden we bij de heren ook terecht voor gevraagd (en ongevraagd!) advies over de omgeving en de excursies in de buurt.

Er lag een scala aan foldertjes op tafel en zelfs de landkaart en YouTube met promo filmpjes werden uit de kast getrokken om ons van informatie te voorzien. Omdat we deze laatste dag van het jaar geen giga activiteit wilden gaan doen, uiteindelijk gekozen voor het Mistico Hanging bridge park in Arenal bij de gelijknamige vulkaan. Zoals de naam al doet vermoeden, het Mistico park is een thema park waarin de hangende bruggen centraal staan. 6stuks in totaal, verspreid over het oerwoud op een wandelroute van 3,5km nou dat moest te doen zijn voor ons op oudjaarsochtend. Ritje van ‘n uur van La Tigra naar het Mistico park dwars door de Costa Ricaanse jungle, geweldig mooi weer. Met zo nu en dan het zonnetje erbij maar wel met bijna 100% luchtvochtigheid was het al vrij snel zweten geblazen want ook de temperatuur steeg weer lekker door naar richting de dertig graden. Vol goede moed en enthousiast begonnen we aan de route en de eerste hangende bruggen waren zo geslecht. Onderweg kwamen we de meest mooie natuur tegen, je krijgt hier echt een goed beeld van hoe de tropische jungle er in al z’n overweldigende kracht uitziet. Alleen het aantal dieren in het woud was minimaal, tenminste wij hebben niks kunnen ontdekken, hoe goed we ook ons best hebben gedaan om ook maar één beest te spotten. Na 3uur wandelen stond de teller nog steeds maar op ‘n paar kolibries, wat vlinders en de highlight van vandaag; ‘n tarantula in z’n hol verstopt. En deze laatste hadden we zelf nooit kunnen vinden zonder de hulp van een ander Nederlands stelletje wat we toevallig in het park tegenkwamen en waar we mee aan de praat raakten. Leuk jong stelletje, pas getrouwd en voor hun huwelijksreis nu in Costa Rica. Helaas voor hun hadden ze wegens werk en studie slecht 2 weken om alle highlights al te klepperen dus voor hun in een moordend tempo zo veel als mogelijk zien, gelukkig hebben wij dan toch net dat weekje extra om er wat meer rust in te houden maar goed wij waren dan ook duidelijk een twintigtal jaar ouder dan onze razende  honeymooners 😉

IMG_197545233264_Unknown45233296_Unknown45233184_Unknown

Tijdens dat we gezellig stonden te kletsen bij de uitgang van het park begon het te miezeren, vervolgens te regenen en al gauw te stortregenen. Nog even geschuild onder een afdak maar toen snel afscheid genomen en ons pas getrouwd stelletje nog een hele mooie huwelijksreis gewenst en toen snel naar de auto gesprint dwars door de stromende regen. Nou, dat het kan regenen in Costa Rica dat wisten we al en dat het er vaak kan regenen ook, maar zo lang en zo hard dat hadden we ons van te voren niet bedacht. Want regenen deed het en bleef het, tijdens de rit terug naar La Tigra, tijdens de biertjes met de Top-2000 op de IPad op de achtergrond ‘s middags op het overdekte terras aan het zwembad,  tijdens het wederom voortreffelijke avondeten van onze keukenprins Giovanni, tijdens de hele avond en nacht en zelfs nu nog op moment van schrijven op nieuwjaarsochtend valt de regen met bakken uit de lucht. Welkom in het tropisch regenwoud! Maar onze gastheren merkten al droogjes en niet geheel onterecht op, jullie komen helemaal vanuit Europa om hier in Costa Rica het regenwoud te zien, hier heb je de regen en het woud, enjoy! 😜

Nou, met die onweerlegbare junglewijsheid beginnen we met frisse zin aan het nieuwe jaar. Vanaf hier wensen wij jullie allemaal uiteraard een fantastisch 2024 toe in goede gezondheid en geluk. Wij gaan er de aankomende twee weken in ieder geval nog met volle teugen van genieten en hopen jullie nog met veel leuke verhalen vol belevenissen te vermaken. Voor nu is het snel ontbijten en afscheid nemen van onze lieve gastheren Luis en Giovanni zodat we deze zondvloed achter ons kunnen laten want als de buienradar ons niet bedriegt dan schijnt aan de andere kant van het gebergte de zon!  En laat dat nou precies de richting zijn waar we naar toe moeten voor onze volgende accommodatie voor vanavond dus Monteverde, here we come!

1. Carmen:
    1 januari 2024
    Ja voor jullie ook de allerbeste wensen! Hebben we gisteren al gedaan maar ook maar even hier! Dacht even dat je een parcours moest afleggen, op hoogte😂🥰 maar dat viel mee. Was gewoon een brug.
    Geniet van jullie volgende stek! 💋
  2. Emma & Lieke:
    1 januari 2024