Via Waiohine Gorge naar Wellington

9 januari 2015 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Nadat we vanaf gistermiddag de zon niet meer gezien hadden omdat er steeds meer wolken op kwamen zetten, werden we vanochtend weer wakker door een heerlijk zonnetje wat door de ramen naar binnen scheen. Strak blauwe lucht, het beloofd weer een schitterende dag te worden!

Na het ondertussen ge-ijkte ritueel van spullen pakken en koffers in de auto, snel uitgechecked en op weg naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Dat Wellington uiteindelijk de hoofdstad van Nieuw-Zeeland is geworden, is op zich al een klein wonder. Eens te meer omdat het slechts de op twee na grootste stad qua inwoneraantal van het land is. Auckland is veruit het grootst met ruim 1,2miljoen inwoners, gevolgt door Christchurch de grootste stad op het Zuidereiland met meer dan 400duizend inwoners. Wellington steekt daar schril bij al met amper 200duizend zielen. Desalniettemin is er uiteindelijk voor Wellington gekozen, meer als compromis om een einde te maken aan de al maar durende strijd tussen het Noorder-, en het Zuidereiland. Omdat Wellington geografisch gezien zo ongeveer precies in het midden van Nieuw-Zeeland ligt en de Zuideilandbewoners absoluut Auckland niet dulden als nieuwe hoofdstad van hun land, is Wellington het dus geworden.

Goed een half uur op weg vanuit Masterton, zagen we het bord; Waiohine Gorge op een bord langs de snelweg MH2 naar Wellington. Omdat het zo'n prachtig weer was en we nog niet direct zin hadden om ons in een drukke warme stad te begeven, besloten we om de borden te volgen naar de Waiohine Gorge ofwel kloof. Het bleek een onverharde grindweg van 15km te zijn, vol met bochten en steile stukken, maar wel weer overweldigd mooi. Het zal alleen niemand verbazen dat wij de enige gekken waren die uiteindelijk bij het uitzichtpunt over de kloof en de rivierbedding waren, maar het was schitterend! Het verhuurbedrijf zal morgen wellicht minder blij zijn met onze of-the-road actie, want door al het stof op de weg zag onze auto eruit alsof we zo rechtstreeks uit de woestijn kwamen gereden! Snel bij het eerste tankstation maar even het ergste stof eraf gewassen, maar erg florisant ziet onze rentalcar er niet meer uit!

En toen door naar Wellington. Auto pal in het centrum geparkeerd, onder het Civic Centre. Het stadscentrum wordt bepaald door hoge gebouwen en chicke winkelstraten voor al het ambtenaren volk. Want dat is Wellington natuurlijk bovenal; het bestuurlijk cenrtum van Nieuw-Zeeland. Wellington is om diverse baaien en natuurlijke havens heen gebouwd en daarom heen wordt het omgeven door hoge heuvels en kliffen. Het mooiste uitzicht over de stad heb je dan ook vanaf een van de hogere heuvels om de stad. We hadden gelezen dat er een authentieke cable-car vanuit downtown cenrtum recht naar de top van een heuvel ging. Na een korte wandeling door het centrum hadden we deze ook zo gevonden. Het eindstation; zo'n 200mtr boven de stad lag midden in de botanische tuinen van Wellington. Via een wandeling hierdoorheen en via de oude begraafplaats van de allereerste pioneers uit West-Europa die daar te rusten zijn gelegd, bereikten we uiteindelijk weer het drukke stadscentrum. Na nog even een bezoekje aan de haven en een lekker broodje burger op het terras van een of andere hippe tent met schofterig hoge prijzen (!) hebben we ons hotel voor vannacht opgezocht; B&B Beachfront. Nou het mag met recht de titel Beachfront dragen, want we kijken wederom prachtig uit over de baai van Wellington met het ruisen van de zee op de achtergrond..! Dat wordt weer heerlijk wakker worden morgenochtend!!

1. Ben en Vera:
    9 januari 2015
    Hoi Robin en Eric, jullie zijn me wel 'n echt stel globetrotters.
    Voor Eric is geen weg te stijl, hobbelig of te moeilijk,
    Maar daardoor komen jullie wel op plaatsen die andere niet gauw zullen opzoeken.
    De foto's van de Waiohin Gorge/kloof zijn prachtig.
    Gaan jullie vandaag met het vliegtuig naar het Zuidereiland?
    Veel plezier op het Zuidereiland en geniet weer van al het mooi's dat jullie daar weer gaan zien.
    Groetjes en liefs van ons,
  2. Eric&Robin:
    9 januari 2015
    Haha, nee inderdaad! Voor Eric kan de weg niet bochtig en stijl genoeg zijn.
    Vanochtend (zat/10-jan) nemen we het vliegtuig van Wellington naar Christchurch. Dus vanmiddag rijden we onze eerste kilometers op het Zuidereiland en blijven daar voor de aankomende 2 weken. We zijn erg benieuwd wat we daar weer allemaal gaan zien!
  3. Ben en Vera:
    9 januari 2015
    Hoi jongens ga genieten van al het mooi's dat het Zuidereiland jullie gaat brengen.
    Volgens wat ik gehoord heb, is het Zuidereiland veel ruiger van natuur. Wel heel erg mooi,
    We lezen het wel weer hoe jullie het gaan ervaren.
    Groetjes van ons, het regend nog steeds pijpenstelen,
  4. Helga:
    9 januari 2015
    Toch een indrukwekkende stad van wereld en historisch niveau.