Napier; stad van Artdeco

8 januari 2015 - Masterton, Nieuw-Zeeland

Vanochtend wakker geworden in "a room with a view" met zeezicht op de Grote Oceaan over Hawke Bay bij Napier; raam open, wapperende gordijnen in de zeebries, hebben we de setting? Nou , zo idyllisch bleef het dus niet voor lang, want om half 8 begon er een of andere halve malloot met een grote en vooral lawaaierige machine strepen op het wegdek te zetten; precies onder ons balkon!! Grrrr!!

Snel maar onder de douche gesprongen en daarna de koffers in de auto en sleutel ingeleverd bij de receptie. We hadden voor vandaag op de planning om even rustig door het historische centrum van Napier te slenteren. Het centrum van napier is wereldberoemd door zijn enorme hoeveelheid en verscheidenheid aan Artdeco gebouwen. Napier is namelijk in 1931 getroffen door een grote aardbeving welke vrijwel de gehele stad verwoest heeft. Omdat rond deze tijd toevallig ook juist de Artdeco stijl op z'n hoogtepunt was en  men de stad zo snel mogelijk weer wilde opbouwen, is het cmplete nieuwe stadscentrum toendertijd in één en dezelfde stijl weer opgebouwd; Artdeco.

Als je door de stad loopt waan je jezelf 80 jaar terug in de tijd! Heel mooi en goed geconserveerd en onderhouden. Om de sfeer nog wat extra te verhogen lopen er ook historisch aangeklede figuren door de stad en rijden er oude auto's door de straten ..alles voor de toeristen hè ?! Haha!

Na een lekkere lunch hebben we Napier achter ons gelaten en zijn we op weg gegaan voor een van de langste afstanden die we in één dag met de auto moeten overbruggen; van Napier naar Masterton, bijna 300km naar het zuiden opweg naar Wellington. Ook hier hebben we weer een motel voor de nacht; deze keer met spa-bad, dus dat wordt dadelijk heerlijk bubbelen in het bubbelbad!

De foto's van Napier kunnen we hoogst waarschijnlijk pas morgen op ons reisblog uploaden want we zitten vandaag in een motel waar restricties op het dataverkeer zitten. Maar deze houden jullie nog te goed; enne John, we hebben er goed veel voor je gemaakt voor jou als bouwkundigtekenaar/ architect dus je kunt je hart ophalen!

Morgen gaat onze tocht door naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland en de stad waar het altijd schijnt te waaien. Ach, als echte Hollanders zijn we wel 'n beetje wind gewend, dus dat zal wel goed gaan komen.

1. Ben en Vera:
    8 januari 2015
    Hoi Robin en Eric,
    wat jammer dat jullie ochtend rust zo verstoord werd door die mallotige strepentrekker,
    Ben erg benieuwd naar de Artdeco bouwstijl in Napier.
    Dat zullen we zien op de foto's
    Hebben jullie de 300 km. voorspoedig afgelegd?
    Van het Spa-bad zullen jullie zeker genoten hebben na zo'n lange reis naar Masterton .
    Over 'n paar uurtjes landen Anneke en John op Auckland.
    Die gaan dan ook beginnen aan de mooie New Zealand reis.
    Wij kijken weer uit naar jullie volgende Reisblog.
    Heel veel groetjes en liefs van ons,
  2. Eric&Robin:
    9 januari 2015
    Hoi pa&ma, hier zijn dan de foto's van Napier.
    De binnenstad is echt heel mooi, alles in dezelfde Artdeco stijl.
    Van het spa-bad hebben we zeker genoten, lekker met 'n koud biertje tussen de bubbels, was heerlijk relaxen!! Haha!
  3. Ben en Vera:
    9 januari 2015
    Hallo Robin en Eric,

de foto's zijn weer schitterend, mooie gebouwen.
    Dat ze het centrum van Napier in 22 maanden weer helemaal opnieuw opgebouwd hebben, knap zeg,