Whale watching Kaikoura en via de Cathedral Cliffs naar Christchurch

21 januari 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na onze rustdag van gisteren, vandaag toch maar weer vroeg uit de veren. Vanochtend stond de whale watch excursie op het programma, waarvoor we ons om 08:00uur in de haven van Kaikoura moesten melden. Gelukkig was het inmiddels weer droog geworden want sinds gistermiddag had het onafgebroken geregend in Kaikoura.

In de haven was het al een behoorlijke drukte, wij zaten op de derde boot die 's ochtends uit zou varen om op zoek te gaan naar walvissen en eventueel orka's en dolfijnen voor de kust van Kaikoura. Na een korte verplichte veiligheidsbriefing konden we dan eindelijk aan boord. Het was een soort katamaran die met straalaandrijving werd voortgestuwd. Met 25knopen schoten we als 'n speer de Grote Oceaan op! We kregen te horen dat de continentale plaat waarop het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland ligt direct voor de kust van Kaikoura op slechts 800mtr uit de kust ophoud. Hier ligt een diepe trog en begint de diepzee. De zeebodem loopt eerst geleidelijk af naar een diepte van 100meter om vervolgens abrupt de diepte in te zakken naar 2.000meter diep! Omdat walvissen minimaal water nodig hebben van 1.000mtr , kunnen ze bij Kaikoura de kust tot 800mtr naderen.

Na slechts een half uurtje varen hadden we al 'beet' , het eerste signaal via de sonar werd opgepikt en niet veel later kwam er een gigantische potvis boven water. Met z'n lengte van bijna 20meter was ie met zo groot als onze boot! Schitterend gezicht. De potvis komt eens in de 40-90minuten boven water om vervolgens voor zo'n 5minuten te ademen. Na het verversen van de lucht steekt ie nog een keer z'n staart boven water en verdwijnt vervolgens weer de diepzee in. Nadat onze boot ook de motor had uitgezet, konden we ook goed het uitblazen van de lucht horen waardoor je het hele schouwspel nog meer kon beleven. Erg indrukwekkend om zo vlak naast het op twee na grootste dier ter wereld te staan!

Het toeval wilde dat we een uurtje later waarschijnlijk dezelfde potvis weer troffen en het hele schouwspel zich kon herhalen. Weer gigantisch veel foto's gemaakt, naar door de sterke deining van de zee niet allemaal even goed gelukt helaas. Gelukkig bleven er nog genoeg over die we in het nieuwe album hebben geplaatst. Jammer genoeg is het bij deze twee potvissen gebleven tijdens onze whale watch en hebben we geen orka's meer gezien. Ook op 'n verdwaalde dolfijn in de verte na, geen dolfijnen kunnen spotten. Wel geluk gehad met een aantal grote albatrossen die ons nieuwschierig kwamen observeren. De albatros is de grootste vliegende vogel op aarde en met een spanwijdte van tegen de 4 meter een erg indrukwekkend dier.

Na 2,5uur op volle zee weer terug naar de haven, waarmee ons whale-spot avontuur ten einde was.

Inmiddels was het al 11:00uur, de hoogste tijd om Kaikoura na 2 dagen achter ons te laten en opweg te gaan naar alweer onze laatste stop op het Zuidereiland; Christchurch.

Via een kleine de-Tour bij Gore Bay en Port Robinson nog snel bij de Cathedral Cliffs wezen kijken. Mooi uitzicht van bovenaf op de Cliffs met daarachter de Grote Oceaan.

1. Ilse:
    21 januari 2015
    Wouw jongens, wat hebben jullie toch al veel meegemaakt/beleefd. Kunnen jullie de reis niet nog wat verlengen!? Het is namelijk heerlijk om jullie reisverhalen te lezen en de prachtige foto's steeds weer te bekijken. Maar natuurlijk zijn we ook blij als jullie jullie verhalen weer live aan ons vertellen.
  2. Ben en Vera:
    21 januari 2015
    Hoi jongens, jullie hebben echt geboft , dat er ineens 'n reuze potvis op kwam duiken,.
    Mooie foto's hebben jullie kunnen maken,
    Al die geweldige belevenissen brengen jullie mee naar huis, daar gaan wij met z'n allen van genieten.
  3. Eric&Robin:
    22 januari 2015
    Hoi pa&ma,
    Wat een mazzel inderdaad dat die potvis vlak bij onze boot opdook..alhoewel; helemaal toeval was het nou ook weer niet want ze hadden sonar aan boord dus ze wisten al waar de walvis ergens op zou duiken! Maar wel super gaaf om die grote beesten een keer in het echt en van zo dichtbij te zien, erg indrukwekkend.
    Gistermiddag bij je broertje op de koffie geweest in Auckland, was erg gezellig!! Nu alweer 2uur rijden verder naar het noorden in Whangarei aangekomen. We gaan straks via een mooie route door de Bay of Islands helemaal langs de oostkust naar Kerikeri waar we een tropisch resort geboekt hebben☀️! We zijn benieuwd. Aan het weer zal het niet liggen want het wordt 25graden vandaag en de dag is zonnig begonnen dus hopen dat dit ook zo blijft.
    Doei doei, en groetjes weer van ons!