Over de Haast Pass naar Fox Glacier

15 januari 2015 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag op het programma; een mooi rit door vrijwel onbewoond en ongerept gebied, van Wanaka via de Haast Pass naar Fox Glacier. Qua navigatiekunsten geen klap aan, want we draaiden bij het verlaten van Wanaka direct de MH6 (MotorHighway) op om deze vervolgens te volgen helemaal tot aan onze eindbestemming voor vandaag; Fox Glacier, 300km verderop.

De eerste kilometers langs de grote meren Lake Hawea en Lake Wanaka waren betrekkelijk vlak en met een waterig zonnetje was het heerlijk rijden en het schoot lekker op. Maar direct na het verlaten van Lake Wanaka ging het berg opwaarts richting Haast Pass, met 564meter de laagste doorsteek van de Nieuw-Zeelandse Alpen. De weg bereikte dan wel geen gigantische hoogten vandaag, de bergen om ons heen daarentegen hadden toppen van 3duizend meter en meer, dus flinke jongens! Echt een mooie rit en bij tijd en wijle kwamen we ook gigantische watervallen tegen, welke met een bulderend geraas van de bergen af kwamen zetten.

Aan de andere kant van de Nieuw-Zeelandse Alpen bereikten we na een lange afdaling uiteindelijk de westkust aan de Tasman zee. Onstuimige golven, aangevoerd en opgezweept door de altijd doorstaande westenwind. Bij Ship Creek hebben we een langere stop gemaakt omdat hier een leuk excursiepad door een moerasgebied was uitgezet wat we in combinatie met een korte wandeling door het duingebied hebben gedaan. Veel informatieborden en erg educatief, dus we zijn goed bezig geweest vandaag!

En toen de MH6 verder vervolgt richting Fox Glacier. Helaas betrok de lucht steeds verder, dus zon hebben we de rest van de middag niet meer gezien.. wel ook hier snel nog een korte boswandeling (ja, we lopen hier wat af in Nieuw-Zeeland!!) gemaakt naar een uitzichtpunt op de Fox Glacier, maar door alle lage bewolking was er natuurlijk helemaal geen gletsjer te zien. Wel een enorm mooi regenwoud, maar dat hebben we ondertussen de laatste dagen al genoeg gezien.

Om half 9 vanavond kwam de beheerder van ons motel ons waarschuwen dat het boven de bergen opeens sterk begon op te klaren en als we nog foto's van de gletsjer en de bergen wilde maken, we op moesten schieten. Dus hup, snel de auto ingesprongen en naar het gewezen uitkijkpunt gescheurd! Hier aangekomen bleek dat we niet de enige waren die nog even snel een paar foto's wilde maken want er stonden nog een tiental andere toeristen met de camera in de aanslag om nog even dé perfecte foto te scoren. Gelukkig hebben wij er ook nog een paar mooie weten te maken, zie het extra fotoboek Fox Glacier.

1. Ben en Vera:
    15 januari 2015
    Hoi Robin en Eric, ik doe nu even in het kort mijn reactie op jullie reis verhaal opnieuw, want door een of andere foute druk ergens op was mijn hele verhaal verdwenen, jammer
    Jullie hebben weer een lenge autotocht gehad , langs meren, door bergen heen en langs kletterende watervallen, die weer fantastisch op de foto zijn gezet,
    Jullie hebben genoeg geoefend voor de 4 daagse, misschien is de inschrijving voor dit jaar nog niet gesloten, dan kunnen jullie mooi mee doen.
    Fijn dat de motel beheerder jullie nog kwam tippen dat de bewolking aan het optrekken was, zodat jullie toch nog de gletsjers en bergen op de foto konden zetten, die zijn heel goed
    gelukt
    Nu weer op naar de volgende mooie dingen die deze unieke reis jullie gaat brengen, geniet er zoveel mogelijk van jongens.
    Heel veel groetjes en liefs van ons,