Verregende dag aan de westkust

16 januari 2015 - Westport, Nieuw-Zeeland

Vanochtend vanuit Fox Glacier vertrokken met miezerig weer. Het had 's nachts al verschillende keren behoorlijk geregend en gewaaid, maar 's ochtends bij vertrek viel het dus nog enigszins mee. Jammer dat de bergen en dus ook de Fox Glacier helemaal verscholen zaten in de dichte wolken, dus het was nogal een troosteloze setting waarin we vertrokken.

Maar goed dat we nog zulke mooie foto's gisteravond hadden kunnen nemen!

Nou, het weer kon nog veel slechter, en werd ook veel slechter gaandeweg onze rit langs de westkust naar het noorden! Vertrokken we vanuit Fox Glacier met gemiezer, dat veranderde al snel in gestage regen en uiteindelijk bij tijd en wijl in complete stortregens!! En we hadden ons nog wel zo erg verheugd op de route over de MH6 langs de kust naar Westport. Deze Western Coastal Highway staat immers te boek als een van de mooiste kustwegen van Nieuw-Zeeland. Helaas, weinig pitoreske beelden en al helemaal geen vergezichten want door de regen was er amper iets te zien. We zijn dan ook maar weinig gestopt onderweg..

Grote voordeel was wel dat we hierdoor ondanks het slechte weer, lekker opschoten en al vroeg in de middag konden inchecken bij ons nieuwe hotel voor vanavond in Westport. Op aanraden van de eigenaresse zijn we vanavond zo'n 15km buiten de stad, in een restaurant boven op een klif aan zee wezen eten. Volgens haar was het ideaal weer om daar te gaan eten, spectaculaire uitzichten op de woeste Tasman zee gegarandeerd. Nou, ze had niks te veel gezegd! De striemende regen daargelaten, nadat we lekker warm binnen zaten aan een heerlijk diner konden we genieten van de spectaculaire hoge golven die met donderend geraas stuk sloegen op de rotsen onderaan de kliffen! Echt heel gaaf!!

Op de terugweg vanaf het restaurant terug naar Westport hadden we ook nog het geluk om een zeldzame Weka te spotten langs de kant van de weg! Een Weka is een inheemse loopvogel die alleen maar in Nieuw-Zeeland voorkomt. We hebben er ook nog een paar foto's van weten te maken, dus die zijn toegevoegd aan het album van vandaag.

Nu hopen we op een klein wonder dat het morgenochtend opgehouden is met regenen  zodat we toch nog even terug naar Punakaiki kunnen om de beroemde Pancake Rocks en Blowholes te zien. Zo niet, dan wordt het morgen in een streep door naar het  zonnige en in ieder geval warmere noorden van het Noordereiland ; Rai Valley in de buurt van Nelson.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carmen:
    16 januari 2015
    Zonde dat er zoveel regen was zeg. Maar de plaatjes met de woeste golven zijn wel weer gaaf.
    Hoeveel kilometer hebben jullie er inmiddels op zitten? Inmiddels al aardig wat denk ik zo.
    Nog veel plezier hoor.
    Liefs Carmen
    xx
  2. Eric&Robin:
    17 januari 2015
    Hoi Carmen, ja het was idd zonde dat het een totaal verregende dag was. Door de stormachtige wind waren de golven wel super hoog, maar het was geen pretje om op het strand in de stromende regen te gaan staan. Het aantal kilometers wat we gereden hebben zal ondertussen al op 4duizend staan denk ik..en hierbij komen ook nog eens de tientallen kilometers die we ondertussen te voet hebben afgelegd!
    Maar alles is ook zo mooi om te bekijken, dus we willen ook niks missen want het ligt tenslotte ook niet direct om er hoek!
    Groetjes en een dikke kus terug van ons!! Xxx