Mirror Lakes en de Milford Sound

13 januari 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vanochtend onwijs vroeg opgestaan, tenminste voor een normale vakantie; om 5uur ging de wekker al af (!). We moesten er vandaag zo vroeg uit omdat we een aantal dagen geleden via internet al de online boeking hadden gemaakt voor de ochtend excursie per boot over de Milford Sound. Vanuit onze overnachtingsplaats Te Anau was het nog ruim 2 uur met de auto naar Milford en omdat we de excursie om 9uur hadden en ons een half uur van te voren moesten melden was het zaak om uiterlijk om 6uur in de auto te zitten..wat uiteindelijk ook gelukt is!

Onze hostes in Te Anau had ons er gelukkig al op gewezen dat de enige stop op de heenweg, waar je echt niet aan voorbij mag gaan omdat hier 's ochtends het licht op z'n mooist is de Mirror Lakes zijn. We kwamen er rond half7 , met windstilte en schitterend mooie heldere lucht; perfecte condities dus en met geweldige foto's als resultaat, al zeggen we het zelf!

Na de fotosessie bij de Mirror Lakes snel weer de huurauto in en door naar de Milford Sound. Hoe snel en plaatselijk het weer kan veranderen in de Sounds, bleek maar weer eens vandaag. Met stralende zonsopkomst vertrokken bij de Mirror Lakes en een uurtje later en aan de ander kant van de bergen in de dikke nevel en mist. Niks geen zonnige foto's dus van de Milford Sound, maar grauw en grijs helaas. Aan de ander kant konden we ons troosten aan het feit dat het er op meer dan 300dagen per jaar regend met een jaartotaal van maarliefst 6meter(!) , maar vandaag hebben we het in ieder geval droog gehouden!

Milford Sound is zeker de moeite van een bezoek waard; groots en majestueus, maar de eerlijkheid gebied ons te zeggen dat de fjorden in Noorwegen zeker zo mooi en naar onze mening mooier zijn dan de Milford Sound. Desalniettemin trekt de Milford Sound elk jaar honderdduizenden toeristen van over de hele wereld en is het hiermee een van de pijlers onder de Nieuw-Zeelandse toeristenindustrie.

Na onze boottrip over de Milford Sound, waarbij we Zeehonden en dolfijnen hebben gespot, zijn we de 2uur lange terugrit uit het fjord begonnen. Na doorsteek van het hooggebergte door een lange tunnel zijn we weer uit de mist gekomen en stonden we opeens onder een strakblauwe hemel in de zon! We werden verwelkomt door een zeer nieuwschierige Kea; de inheemse bergpapegaai van Nieuw-Zeeland. Hij kwam tot vlak bij de auto, wat een leuke beesten zijn dat! (Zie foto's )

Vervolgens via The Chasm (stroomversnellingen) weer onze weg terug vervolgd naar Te Anau en door naar Queenstown. Met de 120km vanaf de Milford Sound en de 250km van Te Anau toch weer een trip van 370km en we hadden natuurlijk 's ochtends ook al de 120km naar Milford Sound heen gereden! We waren dan ook blij dat we om half 6 eindelijk uit de auto konden rollen en bij ons hotel in Queenstown waren aangekomen. Wat een lange dag hebben we er op zitten, maar we hadden deze zeker voor geen goud willen missen!

1. Helga:
    13 januari 2015
    Als ik jullie verslag lees kun je je bijna niet voorstellen dat jullie dat in een dag hebben gedaan! Dit noem ik optimaal je vakantie benutten ;)
    XXXXXXXXX Helga
  2. Eric&Robin:
    13 januari 2015
    Ja hè?! Gisteren was ook wel een erg vol programma hoor, als we dit elke dag van de vakantie zouden doen dan hebben we erna nog een vakantie nodig om bij te komen!! Haha!
    Vandaag dus ook maar een soort van rustdag ingelast. We hoeven maar een klein stukje te rijden van Queenstown naar Wanaka en gaan daar vanmiddag lekker met 'n koud drankje op 'n terras aan de waterkant van het meer zitten, hebben we zojuist besloten! Kijk, dat hoort natuurlijk ook bij vakantie!
    Groetjes van ons Xxx
  3. Ben en Vera:
    14 januari 2015
    Hoi jongens, jaja, dat valt niet mee zo vroeg uit de veren, maar dan heb je tenminste ook wat aan de dag
    De foto's bij de Mirror lakes zijn inderdaad prachtig.
    Jammer dat het weer aan de andere kant van de bergen ineens helemaal anders was, nevel, mist en geen zo'n.
    Maar jullie hebben toch genoten van de boottocht zo te lezen.
    Kan me heel goed voorstellen dat jullie na een dag met 490 km. op de teller, blij waren dat je weer bij het hotel aan kwamen.
    Groot gelijk dat er morgen 'n rustdag is ingelast, lekker niets doen, geniet van het biertje
    Groetjes van pa/ma, Ben/Vera
  4. Ilse:
    14 januari 2015
    Wat een héél mooie foto's hebben jullie weer gemaakt. Je had fotograaf moeten worden. Wat een prachtige natuur zeg. Het duurde even voor ik bij was met verslagen lezen. Maar ik heb er echt van genoten. En ik weet zeker dat jullie met dit gedetailleerde reisverslag met geweldige foto's nog met heel veel plezier terug zullen gaan denken aan deze reis. Maar ik snap ook dat jullie een "rust" dag ingepland hebben. Nog heel veel reisplezier. We denken aan jullie. Lezen mee. En vinden het leuk om te zien dat jullie GENIETEN. XXXXXX Ilse en de mannen.
  5. Eric&Robin:
    14 januari 2015
    Ja, Ilse daar zaten we in de auto ook al over te geinen; m'n volgende baan wordt er een als fotograaf!
    Zolang ik er zelf maar niet op hoef te staan! Haha!!
    Maar ik vind het ook super leuk om te fotograferen en ben dan ook blij dat we nog voor de vakantie een nieuwe camera hebben gekocht, want we zijn erg tevreden over de kwaliteit tot nu toe.
    Ja, vinden jullie het reisverslag ook leuk om te lezen?
    Proberen elke dag 's avonds direct het nieuwe verslag erop te zetten, want dan zijn de details nog vers. We genieten elke dag hier met volle teugen! Zo mooi land en zo ontzettend veel te zien! Je wilt niet weten waar we vandaag weer zijn terecht gekomen..we hebben een huisje in Wanaka en direct achter dit huisje stroomt een bergbeekje! Kei gaaf, dus we zitten nu heerlijk in het zonnetje in de korte broek op ons terras te genieten van 'n koud biertje met de kabbelende beek op 2meter voor ons! Genieten dus!! Groetjes en 'n dikke kus van ons! Xxx
  6. Eric&Robin:
    14 januari 2015
    Hoi pa en ma! ..omdat Jan&Els nu ook reacties plaatsen op het reisblog, zetten we in onze reacties naar jullie nu Ben&Vera want anders wordt het verwarrend!
    Ja, super mooi zijn de foto's bij de Mirror Lakes geworden hè? Echt net 'n grote spiegel. We moesten er wel vroeg voor uit de veren, maar dan heb je wel wat!
    Vandaag lekker een relaxdagje, we zijn al in Wanaka aangekomen en genieten van het zonnetje en meer! Zie onze reactie aan Ilse.
    Groetjes van ons en we genieten nog steeds met volle teugen van al het moois dat we elke dag weer zien en meemaken. Doei doei Xxx !!