Vanuit Dunedin via de Southern Scenic route naar Te Anau

12 januari 2015 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Omdat we gisteravond pas laat waren aangekomen in Dunedin en het avondeten toch belangrijker vonden dan nog een stadsbezichtiging, zijn we hier vanochtend maar direct mee begonnen. Dus 's ochtends om half negen liepen we alweer als echte toeristen door de oude binnenstad van Dunedin! Dunedin is een relatief oude stad in het relatief jonge Nieuw-Zeeland. De stad is gesticht door de eerste Schotse pioniers en de naam is dan ook een afgeleide van de Schotse stad Edinburgh. Overal in de stad vind je verwijzingen naar de oude Schotse banden wat het een heel Europese sfeer en uitstraling geeft. Vooral het oude treinstation is echt ontzettend mooi!

Na de bezichtiging van de stad zijn we snel de huurauto ingesprongen, want we moeten vandaag een afstand van 450km afleggen. Had in principe puur over de snelweg 100km korter gekund, maar dan zie je natuurlijk lang niet zo veel. Dus omdat we voor de lange route hadden gekozen moesten we rekenen op een tocht van zo'n 6uur in de auto.

Direct onder Dunedin begon de Southern Scenic route. Mooie stukken vlak langs de kust en dan weer een stuk door het binnenland. Was het weer bij vertrek vanuit Dunedin ronduit koud en miezerig met slechts 12 graden (!) , gaandeweg de rit langs de zuidkust van het Zuidereiland begon het weer steeds meer op te knappen en uiteindelijk hadden weer stralend zonnig weer en 23graden. Wat een verschillen maak je mee in het weer in het zuiden van Nieuw-Zeeland; gisteren in Twizel was het nog 32graden, vanochtend in Dunedin slechts 12 met motregen en vanmiddag weer een heerlijke 23graden met zon!

De Southern Scenic route voerde ons langs verschillende van de zuidelijke stranden en door de plaats Invercargill, de meest zuidelijke stad van Nieuw-Zeeland. Toch een gek idee als je op een die stranden staat en je realiseerd dat er helemaal verder niks tussen jou en Antartica zit dan een paar duizend kilometer zee..

En wat voor 'n zee! Weet niet of de foto's ook weergeven wat wij hebben ervaren, maar er stond een stormachtige zuiden wind op de kust, met als resultaat een enorme golfslag. Echt spectaculair om te zien!

Vlak voorbij Invercargill hebben we de woeste zuidkust verlaten en zijn weer het binnenland in afgeslagen richting Te Anau. Het eerste stuk dodelijk saai en niets anders dan vlakke rechte wegen tussen weilanden met , ja hoe kan het ook anders; duizenden schapen. Gelukkig kwamen we langs een oude hangbrug, welke aangemerkt werd als toeristisch, dus daar zijn we maar even gestopt om de benen te strekken en een paar foto's te maken.

Nu aangekomen in Te Anau; ook wel het voorportaal voor de Milford Sound genoemd. We hebben al een aantal dagen geleden via internet een reservering gemaakt voor de ochtendexcursie per boot door de Milford Sound om 09:00uur. Morgen dus echt vroeg op, want vanaf Te Anau is het 2uur rijden naar Milford en we moeten er een half uur voor vertrek zijn, dus om 6uur morgenochtend uiterlijk op pad!! Zoals het weer zich nu laat aanzien zullen we morgen geluk hebben en zijn we een van de weinige toeristen die de Milford Sound zonder regen gaan zien!

Nu dus snel naar bed en morgen volgen hopelijk alle mooie foto's en het verslag van ons bezoek aan de Milford Sound. Trusten!

1. Carmen:
    12 januari 2015
    Gaaf die zeeweer mooie en veel verschillende foto's. Veel plezier...als het goed is zijn jullie al onderweg voor de ochtendexcursie. Veel plezier.xx van ons allemaal
  2. Els en Jan:
    Hallo jongens,
    Ook wij houden jullie reis goed in de gaten. Wel een beetje jaloers op het klimaat, en de bijzonder mooie omgeving. Wij genieten van jullie mooie foto's en het reisverslag.
    Heel veel plezier op de rest van de reis, nu zullen we vaker een reactie plaatsen.
    Groetjes Jan en Els
  3. Ben en Vera:
    12 januari 2015
    Hoi Robin en Eric, wat hebben jullie weer veel gezien en mee gemaakt.
    Weer schitterende foto's, vooral van de woeste zee, prachtig.ook de foto's van het treinstation van Dunedin zijn erg mooi.
    Wat moesten jullie vroeg je bed uit zeg, volgens mij is uitslapen er niet veel bij deze vakantie.
    Maar dat moeten jullie thuis maar weer inhalen,
    Is de boottrip mooi geweest?
    Groetjes en liefs van ons, uit weer 'n regenachtig kikkerlandje.
  4. Eric&Robin:
    13 januari 2015
    Bedankt Carmen en de rest van de family!!
    Ja, we hebben weer een super dag achter de rug..was wel erg vroeg opstaan vandaag
    Groetjes van ons terug!
  5. Eric&Robin:
    13 januari 2015
    Hoi Jan &Els, leuk jullie reactie!!
    We gingen er al vanuit dat jullie onze belevenissen een beetje zouden volgen uiteraard!
    Ja, het is heerlijk hier; meestentijds een lekker zonnetje en zomerse temperaturen. Zal straks weer wennen worden voor ons als we in Nederland terugkomen, brrrr!!
    We hebben vandaag een excursie op het grootste fjord van Nieuw-Zeeland gemaakt per boot; over de Milford Sound. Was ontzettend mooi, maar eigenlijk vonden we stiekem toch de spiegelmeren (Mirror Lakes) net iets mooier. Kijk de foto's naar eens, is toch hartstikke mooi?! We moesten er alleen wel erg vroeg voor opstaan, 5uur al en dat is Robin niet echt gewend, haha!!
    Groetjes van ons vanuit Nieuw-Zeeland! Eric&Robin
  6. Eric&Robin:
    Hoi Ben&Vera,
    Ja, we hebben vandaag weer veel gezien, en wat moesten we vanochtend vroeg op!! Niks voor Robin, maar we zaten zoals gepland toch om 6uur kant en klaar in de auto om opweg te gaan naar de Milford Sound. Het reisverslag volgt zo weer..als we er tenminste nog de puf voor hebben en de ogen niet ondertussen dichtvallen!
    Groetjes van ons vanuit Queenstown , Nieuw-Zeeland