Na regen komt zonneschijn! Van Westport naar de Malborough Sounds

17 januari 2015 - Rai Valley, Nieuw-Zeeland

Was de dag van gisteren er eentje om maar snel te vergeten wegens de onafgebroken regen, vanochtend zag het er opeens heel anders uit! Bij het krieken van de dag deed de zon al verwoede pogingen om door het wolkendek heen te breken en algauw brak de bewolking en werd het steeds zonniger. Omdat we het er gisteravond al over eens waren dat we het allebei toch wel erg jammer vonden dat we gisteren niet de kans gehad hadden om in Punakaiki te stoppen om de beroemde Pancake rocks en de Blowholes te zien, was het vanochtend snel besloten dat we er nu alsnog even naar toe zouden gaan. Snel de auto weer ingepakt en zo vlug als we konden de 50km van Westport terug gescheurd naar Punakaiki. Door de bochtige kustweg nam dit al met al toch bijna een uur in beslag. Tegen de tijd dat we in Punakaiki aankwamen was de zon echt goed doorgebroken en was het schitterend weer! Door de harde wind van gisteren was er nog wel een geweldige golfslag, wat ons natuurlijk goed uitkwam want de Pancake rocks en de Blowholes zijn op hun mooist als er een ruige zee staat!

De Pancake rocks danken hun naam, hoe kan het ook anders, aan het feit dat ze op grote stapels pannenkoeken lijken. De rotsen zijn zo gevormd door erosie van de zee. De zachte delen van de rotsen zijn in de loop van duizenden jaren weggesleten terwijl de hardere delen de kracht van het water hebben weten te doorstaan. De Blowholes (spuitgaten) zijn eigenlijk op dezelfde manier ontstaan. Door de zee zijn tunnels in de rotsen uitgesleten, waardoor met kracht water wordt geperst. Hierdoor spuit er aan de andere kant van de tunnel met elke golfslag zeewater op, soms wel tientallen meters hoog! Mooi gezicht!

Nadat we heel veel foto's hadden geschoten, snel even wezen ontbijten op een terrasje in Punakaiki en vervolgens rap weer in de auto om via dezelfde weg terug naar Westport te rijden. Vanaf Westport vervolgens de MH6 landinwaarts gevolgt richting Nelson en 40km daaraan voorbij naar onze uiteindelijk eindbestemming voor vandaag; Rai Valley in de Malborough Sounds helemaal in het noorden van de Zuidereiland.

De MH6 volgt de eerste 150km vanaf Westport de Buller River. Een mooie rivier met verschillende stroomversnellingen en watervallen. Bij een van die stroomversnellingen zijn we wezen kijken. Het was een klein bospad wat nauwelijks werd gebruikt. Nadat we ons door het struikgewas hadden gewurmd stonden we langs de Buller River en aan de bulderende stroomversnellingen. Gaaf!! Op het moment dat we eigenlijk weer weer wilde terugkeren naar onze auto, kwam er net een jetboot aangescheurd over het water. Ook hier nog even snel een paar foto's van gemaakt en toen door naar Rai Valley.

Van ons onderkomen in Rai Valley hadden we op voorhand niet al te hoge verwachtingen omdat het nogal achteraf lag en helemaal niet duur was. Maar tot onze grote verbazing bleek het een kleinschalig parkje te zijn met super gave en luxe vakantiehuisjes te midden van prachtige natuur! Zowaar geen straf om hier een nachtje te moeten blijven en eigenlijk jammer dat we morgen alweer ergens anders zullen overnachten..

1. Ben en Vera:
    17 januari 2015
    Hoi Robin en Eric,
    Jullie hebben er heel goed aan gedaan om 50km. terug te rijden om de Pancake rocks en de Blowholes toch nog te gaan bekijken, wat een mooie foto's zijn er gemaakt,
    Gelukkig was het weer nu weer opperbest en liet de zo'n zich van zijn beste kant zien, ☀️☀️☀️☀️☀️☀️
    Ook leuk dat er net een jetboot aan kwam scheuren en dat jullie er nog wat gave foto's van hebben kunnen maken
    Het vakantiehuisje ziet er gezellig uit, daar was het rustig vertoeven en relaxen, zo te zien, heb je je boek uit Eric?
    De eerste sneeuw is al weer gevallen in Alkmaar, heb ik net gezien op T.V. bij Studio Sport, A.Z. heeft gewonnen met 2-0 gewonnen van Dortrecht.
    Jongens blijf genieten, knuffels van ons
  2. Helga:
    18 januari 2015
    Hoi.

Wat een natuurgeweld! Heel bijzonder, op de foto's al indrukwekkend laat staan als je er bij staat!
    Ben benieuwd naar het volgende avontuur!

XXX Helga
  3. Eric&Robin:
    19 januari 2015
    Hoi Helga,
    Ja, het was super indrukwekkend en gaaf om te zien! En als je van bovenaf de rotsen kijkt hoor je natuurlijk ook het geraas en gebulder van de zee erbij, net kannonslagen!
    Vandaag doen we het ff wat rustiger aan, we zitten in een hotel aan het strand in Kaikoura. Gisteren hebben we al veel zeehonden gezien en we hopen morgen mee op een boot excursie te kunnen de zee op om ook walvissen en dolfijnen te gaan spotten! Lijkt ons super gaaf! Hopelijk levert het ook mooie foto's op zodat jullie ze ook kunnen zien.
    Groetjes van ons!! Xxx