Rotorua, geothermisch geweld en centrum van de Maori's

4 januari 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Ook vandaag weer vroeg op pad, dit maal om op tijd in Rotorua te zijn om om 10:15uur precies het spuiten van de Lady Knox geiser mee te maken in het Thermal Wonderlandpark. Vertrek vanuit Whakatane om iets over 8 en precies op tijd voor de dagelijkse show met het zeepsop om de grootste geiser van Nieuw-Zeeland met 'n klein beetje hulp uit 'n pakje tot leven te wekken!

Door wat zeepsop in de opening van de geiser te gooien, kunnen ze de Lady Knox geiser elke ochtend om kwart over 10 laten spuiten doordat het zeep de oppervlakte spanning van het water verlaagd. Toegegeven het is 'n beetje gekunsteld en wel erg op de commercie ingespeeld, maar het resultaat blijft toch indrukwekkend.

Na het dagelijks kunstje van Lady Knox zijn we verder door het geothermisch park heen gelopen. De route voerde ons langs pruttelende moderpoelen en sissende en stomende kraters en meren met tot verbeelding sprekende namen. Zo zagen we de Champagne poel, duivelsnest, regenboogkrater en nog veel meer. Omdat er ook veel zwavel omhoog komt met al dat geothermisch geweld, stinkt het overal in en rondom Rotorua naar rotte eieren !! Bij sommige van de dampende kraters was de stank niet te harden en was het de kunst om zo snel mogelijk een fotootje te maken en je adem in te houden en er dan weer als 'n haas vandoor!

Nadat we alles gezien hadden in het park zijn we terug gereden naar het centrum van Rotorua, om in te checken bij ons hotel voor vanacht. We werden verwelkomt door een zeer aardige eigenaresse, die net zoals de thermische wonderen in het park buiste van de energie en enthousiasme! Namens ons 'n dikke 10 voor gastvrijheid! Omdat we 's avonds graag een traditionele Maori show wilden meemaken nam ze direct de telefoon, om voor ons rond te bellen of we nog ergens tussen geboekt konden worden. Op zondagavond hartstikke in het hoogseizoen viel dat nog helemaal niet mee, maar bij de derde poging hadden we succes. Om 18:00uur werden we opgepikt door een privé taxi, da's dan wel weer het voordeel van zo laat boeken; de reguliere busroute zat al vol dus ze kwamen ons speciaal ophalen! De show was erg leuk; originele Maori begroetingsceremonie gevolgd door dans en zang en vervolgens een uitgebreide maaltijd met Hangi. Hangi is eten wat op traditionele (Maori)wijze is klaargestoomd in de grond. Dat kan in Roturoa omdat op sommige plaatsen de grond kokendheet is vlak onder het oppervlak. Het eten was heerlijk en bestond o.a. uit zoete aardappelen, stukken kip, lam en rund. Maar ook uiteraard zeevruchten en heel veel fruit en ijs, mmmm!! Met een volle buik zijn we uiteindelijk weer de taxi terug naar ons hotel ingerold.

1. Carmen:
    4 januari 2015
    Aaaah... wat een geweldige foto's weer. Je ziet eigenlijk zo (althans dat denk ik) welke kraters er zo stinken. Die zien er ook niet zo mooi uit. Brrrr. Maar voor de rest wel weer super foto's.
    En het is pas 4 januari. Dus toch nog een hele tijd te gaan.
    xxx
    Was je fototoestel vergeten bij de traditionele Maori show?
  2. Ben en Vera:
    4 januari 2015
    Hoi Robin en Eric, mooie foto's weer.
    Dit roept bij mij weer vele herinneringen op en ik ruik ook zo weer die vieze rotte eierenstank v.d. zwavel, afschuwelijk vies.
    De Maori show was zo te lezen ook een echte aanrader, hebben de mannen ook de dans gedaan, om iemand bang te maken.
    Deze dans wordt dan ook voor aanvang van een Rugby en voetbalwedstrijd gedaan.
    Lekker is het eten uit de Hangi he? Alles klaargestoomd in pannen onder de grond, heel goed bekeken door de Maori's
    Wij gaan zo naar de nieuwjaarsborrel bij de buurtjes voor het A-Team.
    Veel liefs van ons en tot het volgende contact,
  3. Helga:
    Hoi heren,
    Super mooie foto's! Die kraters zien er idd niet helemaal fris uit, wel een mooie ervaring.
    Ben nu al benieuwd naar jullie nieuwe ervaringen.
    Geniet er samen van, wij kijken mee :)
    Mis jullie,
    dikke kus van ons
  4. Ria:
    Hoi Robin en Eric,
    Nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!!!
    Jaar is goed begonnen......
    Wat hebben jullie al veel moois gezien!
    Met t uitgebreide verslag maken we het hier ook een beetje mee
    Geniet er maar van!
    Groeten, Ria
  5. Tom en Nicole:
    Hallo Robin en Eric,

Ongelooflijk prachtige dagen hebben jullie in een korte tijd beleefd. Dat is echt vakantie vieren! Goed bezig.
    Geniet ook van de komende dagen.
    We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe foto's en verhalen.

Groetjes en liefs van Tom en Nicole
  6. Eric&Robin:
    6 januari 2015
    Hoi hoi allemaal, hartstikke leuk dat jullie met zo veel plezier ons reisblog 'n beetje volgen! We proberen elke dag er nieuwe foto's en 'n verhaal op te zetten zodat we iedereen direct kunnen laten zien wat we nu weer voor moois hebben gezien in dit prachtige land! We zijn nog geen week onderweg en hebben nu al zo veel indrukken en geweldig mooie dingen gezien dat het al bijna niet meer te bevatten is. Gelukkig kunnen we straks ons reisblog voor onszelf in boekvorm laten uitprinten zodat we alles nog eens rustig kunnen teruglezen.
    Groetjes van ons vanuit het schitterende Nieuw-Zeeland! Bye!